Livet på jernbanerne er ikke altid sus og dus, specielt ikke for den midaldrende Tom (Kevin Bacon), der som togfører, og bidt af det, overarbejder, og Megan (Marcia Gay Harden), hans kone, går uhelbredelig kræftsyg der hjemme.
Ramt af desillusion nægter han at konfronteres med at skulle miste, men skæbnen vil det anderledes, da han en dag insisterer på at ville køre, impliceres han i en selvmordsulykke. En ung mor, der sammen med sit barn er kørt ud for at se toget, men hvor hun fortsætter ud på skinnerne som var hensigten, og påvirket af sovemedicin falder i søvn bag rettet, for at gøre en ende på både hende og barnets liv, den ca. 10 årige Davey (Miles Heizer). Tom opfatter hurtigt situationen, og vurderer at han midt i et sving ikke kan hive i nødbremsen, da han så vil tilsidesætte de 100 passagerer som toget transportere, i modsætning til hvad han opfatter som et selvmordsforsøg på skinnerne. Bremserne er slået i, men med små 70 km/t pløjer den bilen og moren ned, mens drengen undslipper.
Davey bliver sendt til en plejefamilie, der havde ønsker om en pige, så et lyserødt værelse og udpræget pigetøj samt nul tolerance er hvad der kan tilbydes. Hans flugt er indlysende, og vreden fører ham mod Tom, som i hans øjne slå moren ihjel.
Hadet og fortvivlelsen møder Megan og Tom, da Davey en dag løber ind i deres hus. Efter uforløsende knytnæver, oplever Davey en kærlighed hos Megan, som han må gengælde. Tom vil have drengen afleveret tilbage, men bliver stillet for et ultimatum, at enten bliver drengen en dag eller også flytter Megan væk! Tom indser at drengen er godt for alle, og beslutter sig til konens store lettelse at beholde ham i uvist tid. Myndighederne jagter Davey, og kræften ligeledes Megan.
En rørende film, på den amerikanske facon, hvor der er skruet ekstra op for tårekanalerne. Men ellers en film der stiller interessante spørgsmål, med de vinkler den trækker frem.
Alison Eastwood (efternavnet slægter på) har absolut vist talent med et rørstrømsk og vedkommende drama. Stort spil af både Marcia Gay Harden, Kevin Bacon og ikke mindst drengen Miles Heizer, der viser stort potentiale i svære følelsesmæssige situationer, med stor troværdighed.
Havde den haft lidt mere af den europæiske kynisme og kant, så havde den ikke virket så meget en film i filmen, og ville have bestået med fem i stedet for de fire stjerner.
Ekstra materialet er ikke så omfattende, og består af fraklippede scener, der blandt andet skulle forklare Toms baggrund, og Daveys genvordigheder medens han er på flugt m.m. Filmen fungerer fint uden disse, og virker overflødige, og kan derfor ikke anbefales.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Warner Bros..