Ratchet & Clank

9. september 2016 af Teddy Tofte

Ratchet & Clank billede

Film baseret på videospil skaber ofte splid mellem almindelige filmelskere og fans af det spil, som er blevet adapteret. Nogle får en dårlig smag i munden, mens fansene føler, at filmen ikke viser de rigtige ting fra spillet, som fik dem til at elske de originale figurer til at starte med, og så er der dem, som virkelig elsker det produkt, der er blevet udgivet. Heldigvis ender ”Ratchet & Clank” hen mod det sidstnævnte.

”Ratchet & Clank” er baseret på spillet fra 2002. Vores helte, med lidt hjælp fra Galaktiske Rangere, må stoppe den onde Formand Dreks skumple plan om at ødelægge planeter og tage fragmenter fra hver planet for at bygge et nyt hjem til sin ven, Blarg.

Dreks plan, som i den grad betyder masseødelæggelse for mange væsner, bliver desværre ikke retfærdiggjort mere i filmen. Ikke fordi at masseødelæggelse nogensinde kan blive retfærdiggjort, men du forstår nok, hvad jeg mener. Drek mener, at hans folk har levet alt for længe under jorden på en forurenet planet, og han håber derfor nu, at han kan bygge en ny planet ved hjælp af det ultimative masseødelæggelsesvåben, skabt af den gale Dr. Nefarious.

Selvom plottet ikke er meget at råbe hurra for, blomstrer humoren og dynamikken mellem figurerne, som fans af spillene elsker, hele filmen igennem. Ratchet og hans robot-ven, Clank, bygger et venskab, som kun virker til at ville vokse i fremtidige spillefilm. Ratchet har en slags barnlig uskyldighed over sig, men bærer også mængder af modenhed og bekymring for andre væsners velbefindende. Clank er den, der analyserer omstændighederne omkring dem, men langsomt begynder også han at blive mere empatisk, da han lærer af sine levende allierede.

Hvad så med de Galaktiske Rangere? Captain Qwark er en lige så mumlende, forvirret mandsperson, som han er i spillene. De tre nye Rangere – Brax, Cora og Elaris – har hver især nok personlighed til at bidrage til dynamikken mellem figurerne. Brax er den type, som skyder først, stiller spørgsmål senere; Elaris er en entusiastisk videnskabsnørd, og Cora er bare sej, hele vejen igennem, og godtager aldrig et nej fra sine venner. Denne gruppe af forskellige væsner udvikler sig ganske glimrende og det føles meget organisk.

Men den som du nok ikke skal heppe på er Dr. Nefarious. Han er i den grad den helt store onde skurk i filmen, hvorimod Drek er den mere todimensionelle skurk, og hans højre hånd, Victor Von Ion, er intet andet end et muskelbundt. Dr. Nefarious er den, som er ond, sindssyg og modbydelig, på trods af at filmen henvender sig til børn i alle aldre.

Det er ikke alle vittighederne, som rammer plet hver gang, og selve plottet er alt for nem at gennemskue og forudsigelig. Men retfærdige adaptioner af disse figurer betyder, at Ratchet og Clanks spillefilmsdebut uden tvivl vil appellere til fans af spillene. Der er mange små easter eggs til dem, der kan genkende spillenes arsenal af våben og mange andre referencer, så filmen er uden tvivl værdig til bære navnet ”Ratchet & Clank”. Filmen er munter, stilistisk morsom og en værdig ledsager til det nye PlayStation 4-spil.

Ekstramateriale: ”Ratchet & Clank – A Hero’s Journey”, samt “Ratchet & Clank – Leveling Up”. 2 stjerner for dette, som i bund og grund blot er interviews med skuespillere og filmmagerne.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox Entertainment.

Titel: Ratchet & Clank