Red Riding Hood

7. september 2011 af Jesper Poulsen

Red Riding Hood billede

Sådan husker du næppe Rødhætte...

Alle kender vi vel eventyret om Rødhætte, som møder ulven på sin vej gennem skoven til bedstemors hus? Og netop derfor har filmskaberne bag Red Riding Hood vel tænkt at der skulle mere til end blot en strømlinet fortælling uden overraskelser. Red Riding Hood er som filmværk i dette tilfælde blevet mere en ”whodunnit”-udgave, altså en slags krimi-gyser hvor afsløringen af ulvens sande identitet er omdrejningspunktet.

En landsby hærges af en ulv som ikke alene skræmmer indbyggerne ved nattetid, men også dræber folkene i det lille samfund. En aften lykkes det en gruppe at fange ulven og slå den ihjel, så da den vise Solomon (Gary Oldman – Dracula, Batman Begins) ,og dennes soldater, dukker op, er der ikke længere brug for hjælp. Lige bortset fra at Solomon ikke mener at landsbyen har fanget bæstet. Det er ikke en almindelig ulv der plager landsbyen, men nærmere en varulv. Herfra starter lidt af et puslespil, for nu fattes der mistanke til alt og alle. Hvem er det i landsbyen som har en dobbelt identitet?

Hov, hvad blev der af Rødhætte, tænker du måske? Jo, det kommer nu. Den unge pige Valerie (Amanda Seyfried – Mamma Mia, Letters To Juliet), hende med den røde hættetrøje, anklages for heksekunst, da hun faktisk er i stand til at forstå/tale med varulven i en direkte konfrontation. Tilmed er hun også involveret i et trekantsdrama, hvor hun skal giftes med en af de unge indbyggere som hun ikke bryder sig synderligt om, men i stedet nærer kærlighed til en ung skovhugger. Lidt søgt, men med til at udvide antallet af mistænkte som værende varulven. Men hvorom alting er, så ender Valerie naturligvis hos bedstemor, hvor der bliver spurgt til bl.a. hvorfor bedstemor har så stor en mund. Og inden længe afsløres ulvens identitet (og nej, det er ikke bedstemoren, i øvrigt spillet af Julie Christie fra Troja og Finding Neverland).

Det er Catherine Hardwicke (Twilight) som har instrueret, og det er således ikke første gang at hun arbejder med mørkets væsner. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om Red Riding Hood egentlig egner sig til denne form for skævvridning. Filmen er for så vidt udmærket underholdning, uden at være i særklasse. Men referencen til eventyret er nok lige en tand overdramatiseret, for så central er Rødhætte/Valerie altså heller ikke. Man er mere på jagt efter varulvens sande jeg. Men når det er sagt, så er det en meget flot og visuel begavet film. Det er guf for øjnene med de stærke farver. Den grønne skov, den hvide sne, den røde hætte og den sorte nat. Ja, farvespillet er eminent! Dog synes tingene at gå alt for stærkt og det er yderst begrænset hvor meget kød vi får på figurer som Suzette (Virginia Madsen – Sideways, The Number 23) og Fader Auguste (Lukas Haas – Inception), hvilket er en skam.

Red Riding Hood er for så vidt ikke nogen regulær gyser, og slet ikke en af dem hvor hovedet er gemt væk under pude eller dyne. Som samlet værk vil den nok ikke simre i din bevidsthed i flere måneder efter du har set den, men der er alligevel en grad spænding at hente.

Ekstra Materialet består af et bud på en meget alternativ slutning, ja faktisk en provokerende en af slagsen. Der er også 2 musikvideo'er, tilføjede scener, en gag reel, casting-historier m.m. Et fint udpluk af muligheder for at lære tilblivelsen at kende.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Home Entertainment

Titel: Red Riding Hood
Original Titel: Red Riding Hood