Rejseholdet 11: Afsnit 31-32 (DVD)

12. april 2004 af Jacob M. Andersen

Rejseholdet 11: Afsnit 31-32 (DVD) billede

Vi får her præsenteret de to afsluttende afsnit i serien om Rejseholdet

Det er cirka halvandet år siden Rejseholdet blev opløst. Det er ikke længere det gamle hold, Ingrid (Charlotte Fich) er dog stadig chef og har kun Gaby (Trine Pallesen) og Johnny (Lars Bom) med som faste kolleger. Resten af det gamle Rejsehold er spredt for alle vinde. IP (Waage Sandø) arbejder nu som forretningsagent, La Cour (Lars Brygmann) arbejder rundt i landet med andre sager og Fischer (Mads Mikkelsen) sidder i fængsel for salg af beslaglagte stoffer. Da der bliver fundet liget af en sort prostitueret kvinde, insisterer Ingrid på at få holdet samlet igen. Den prostituerede er blevet myrdet på bestialsk vis og justitsministeren (Klaus Bondam) indrømmer overfor Ingrid at han har besøgt hende natten forinden. Ingrid får ordre direkte fra politichefen på at skjule justitsministerens besøg i rapporten, hvilket ikke er noget hun værdsætter.

Hele det gamle hold er nu samlet, pånær Fischer som stadig er i fængsel. Det viser sig at sagen er sværere end først antaget. Sagen La Cour kom fra, et mord på en ældre dame under et bankrøveri, viser sig at have forbindelse til den nye sag. Oven i hatten, sidder Fischer pludselig i en bil sammen med La Cour og Ingrid. Han har arbejdet undercover i et halvt år, hvilket kun La Cour og politichefen var klar over, her har han infiltreret en rockergruppe, hvor et af medlemmerne er mistænkt for at have skudt den ældre dame samt have sat ild på huset hvori den prostituerede fandtes myrdet. Rejseholdet står altså nu med ét stort puslespil, hvor de igennem de to afsnit får brikkerne til at falde sammen.

Jeg vil ikke komme tættere ind på handlingen, da det vil ødelægge spændingen for dem der stadig ikke har set disse to afsnit, men jeg kan afsløre at det hele er endnu mere indviklet end man først skulle tro. De to afsnit vi finder her på den 11. DVD udgivet med Rejseholdet, indeholder afsnit 31 og 32. De blev optaget halvandet år efter afsnit 30 og var ment som en julegave til os seere, da de blev vist ved juletid sidste år. Udover vi får vist opklaringen af sagen om den prostituerede kvinde, afslutter disse to afsnit definitivt fortællingen om Rejseholdet.

Det er bestemt en afslutning som er seriens øvrige afsnit værdige. Jeg har fulgt med i serien fra den startede og det har hver gang været fascinerende at følge Rejseholdets færden, ikke mindst på grund af at man havde i baghovedet at sagerne var mere eller mindre autentiske, selvfølgelig tilsat en ordentlig gang action, drama og spænding. Alt det indeholder de to afsluttende episoder også. Det er rart igen at se de karakterer man efterhånden havde lært og kende. Som i de andre afsnit bliver de spillet af nogle af landets største talenter og erfarne skuespillere, og det er både i hoved- og birollerne.

Historien er som sædvanligt skrevet af Peter Thorsboe, og han formår også i disse afsnit at holde spændingen til de sidste minutter. Desværre er der nogle enkelte dele af historien vi ikke får opklaret, det er en skam der ikke følges op på hvordan det går de personer vi har fulgt i 32 afsnit, men det giver lejlighed for seeren til selv at tænke videre over historien.

Rejseholdet har været en af dansk fjernsyns største succeser og med disse to afsnit er det helt slut med flere krimigåder sammen med Ingrid og co. Vi kan nu heldigvis gense afsnittene med udgivelsen af denne DVD.

Ekstramateriale

Det er yderst begrænset hvad vi får af ekstramateriale på denne udgivelse.

Featurette: International Emmy Awards 2002 – En kort dokumentar om Emmy uddelingen fra 2002, da Rejseholdet vandt for bedste drama serie. Den indeholder meget korte interviews med bl.a. Peter Thorsboe, Charlotte Fich og Mads Mikkelsen. Den er desværre ikke særlig informativ og jeg havde hellere set en decideret bagom program.

6 persontrailers – En kort trailer om de seks hovedkarakterer. Heller ikke her får vi noget informativt, og trailerne består udelukkende af en række sammenklip fra episoderne.

8 biografier – Her bliver vi præsenteret for biografier, igen af hovedkaraktererne. Der kan læses både om selve figuren fra serien samt om skuespillerens karrierer, det er ok læsning men så meget tekst fungere altså ikke på en tv-skærm. En række interviews havde været på sin plads.

Til slut kan der ses 3 teasers og trailers for de to sidste afsnit.

Det er kort sagt for dårligt at vi ikke får mere ekstramateriale. Rejseholdet har været så stor en succes og produktion at der unægtelig må være noget materiale om serien

Karakter 2/6

Konklusion

Vi får med denne DVD udgivelse afsluttet en af de bedste serier, herhjemme, i lang tid på bedste vis. Afsnittene om Rejseholdet havde skyhøje seertal da de blev vist i fjernsynet, og med denne DVD udgivelse kan afsnittene nu ses når man har lyst. Desværre er mængden af ekstramateriale, eller mangel på samme, under al kritik, det trækker desværre en enkelt stjerne ned i karakteren. Jeg havde gerne set nogle programmer som gik bagom serien og produktionen af denne. Man kan håbe på der senere vil blive udgivet en DVD udelukkende med ekstramateriale, jeg krydser i hvert fald fingre.

NB: På trods af at der på coveret står, at lyden er i stereo kan der vælges Dolby Digital 5.1 i menuen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film

Titel: Rejseholdet 11