Riding The Bullet

12. juni 2005 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Riding The Bullet  billede

Pas på hvem du tomler med...

Alan Parker (Jonathan Jackson) er besat af døden og det kommer ikke mindst til udtryk i hans malerier. Hans kæreste, Jessica (Erika Christensen), siger hun elsker ham men Alan er ikke overbevist, hvilket får ham til at se sort, i bogstaveligste forstand. Alan forsøger at begå selvmord på sin fødselsdag, men det mislykkedes. Alting er ikke helt det samme efter begivenheden og snart begynder mystiske hændelser at se dagens lys. Alan får snart at vide, at hans mor er blevet indlagt på hospitalet efter at have fået et hjertetilfælde. Allan tomler afsted, men det bliver en lang tur til moderens hospitalsseng.

Riding The Bullet er endnu en filmatisering af et utal af Stephen King-romaner. Det er Mick Garris, der atter har fået lov til at påstå, at King's ord kan figurere på det hvide lærred. Det er også Garris der har skrevet manus til filmen. Historien følger en klassisk King opskrift: Nogle hændelser fører til at der vendes op og ned på virkeligheden. Snart følger terror, frygt og det rene kaos. Forskellen på en rigtig Stephen King roman og Riding The Bullet er, at bogen oprindeligt blev udgivet som e-bog. I løbet af 24 timer blev den downloadet af over 400.000 mennesker verden over og blev populær. Riding The Bullet er King's første historie efter at han med held overlevede en dramatisk bilulykke i 1999. Historien blev skrevet fra sengen på hospitalet. Det har sandsynligvis haft sin indflydelse på filmen, at der sker en del ulykker i forbindelse med biler. Dette er måske Stephen King's mest personlige historie overhovedet.

I filmversionen er tiden skruet tilbage til 1969 og stemningen fra den periode fanger Garris på en ret overbevisende måde. Alle Alan's venner har langt hår, der spilles syremusik og der er bonner på Alan's værelse. I mange tilfælde optræder der excentriske personer i King-romaner. Riding The Bullet er ingen undtagelse. På vej til sin mors hospitalsseng (som altid i Maine ligesom i mange andre King historier) møder Alan blandet andet en hippie wannabe med falsk paryk og med politiske holdninger mod Vietnam-krigen. En anden er en skør gammel mand, hvis kone er død – men det ved han ikke, så han snakker stadig til hende. Den mest excentriske person er nok George Staub (her spillet af David Arquette, som man vil genkende fra bl.a. Scream-filmene). Det ser ud som om, at George ved en masse om Alan's liv på forhånd og det er først på dette tidspunkt, at der åbnes op for filmens terror. Stephen King kan på finurligste vis fortælle en fremragende historie. Der er ingen som King, der formår at skabe frygt og foragt hos personer via dialog og psykologi. Noget andet er, at skildre det på film. Det lykkes for nogle og ikke for andre.

Staub konfronterer blandt andet Alan med hans frygt (siden barndommen) for at ”ride the bullet”, en vild rutsjebane i hans hjemby. Den eneste måde, Alan kan slippe af med sin frygt er naturligvis, en gang for alle, at tage turen.

Alan's dødsvisioner skildres som ”flash-forwards”. Han forestiller sig, hvem der ringer inden han tager telefonen og hvordan hændelser vil finde sted, inden de er sket. Det giver filmen en uhyggelig stemning. Det er også en skæg detalje, hvordan Alan selv spiller sit alter-ego, der nogle gange kommer til syne og hjælper til. Alt er ealiseret af Garris, men ikke til UG. Der er en del scener, der bruges mere end en enkelt gang. Det lægger man desværre mærke til. Det er ikke første gang Garris har stiftet bekendtskab med King historier, eller genren som sådan. Garris har instrueret The Stand og The Shining mini-serierne fra TV. Han er på vej med endnu et sæt mini-serier til tv, Desperation, som også er en King-historie. De 2 førstnævnte serier blev godt modtaget.

King-film er næsten uundgåeligt ensbetydende med god underholdning. Riding The Bullet er desværre ikke noget nær så skrækindjagende som eksempelvis ”IT”. Rent kvalitetsmæssigt når filmen ikke samme højder som Shawshank Redemption, Stand By Me eller Secret Window. Filmen får 3 store stjerner.

DVD ekstra materiale
Denne skives ekstra materiale tæller
Film trailere