Robotter

17. marts 2005 af Henrik Andersen

Robotter billede

Fra Skaberne at ICE AGE kommer endnu et computeranimeret eventyr. Robotter for fuld udblæsning. Med den charmerende Robot, Copperbottom i spidsen tages kampen op imod den lumske industrirobot,Ratchet

Vi følger den unge robot, Rodney Copperbottom ( Timm Vladimir ), fra hans forældre anskaffer ham som samlesæt og sætter ham i verden, frem til at han som ung eventyr- og eksperimenterelysten robot drager til den store by med alle dens farer og fristelser – for at virkeliggøre sine drømme om at blive opfinder til gavn for alverdens robotter. Det er hans plan at opsøge sit store forbillede, mesteropfinderen Bigweld ( Keld Nørgaard ), der er en slags overordnet leder for robotternes verden, men han finder snart ud af, at Bigweld er blevet sat ud af spillet af den forbryderiske og magtbegærlige Ratchet ( Jesper Lohman ), som i samarbejde med sin stygge og manipulerende mor, Madame Gasket ( Peter Schroder ), har udtænkt, at alle robotter konstant skal moderniseres og strømlines – til uhyrligt ublu priser – og de, der ikke har råd til det, skal skrottes! Vor helt Rodney havner hurtigt blandt de udstødte – the outmodes – som ikke længere kan få reservedele, og her kan det unge opfindergeni gøre sig gældende. Han allierer sig med banden The Rusties – anført af den ukuelige, men evigt uheldige Fender ( Martin Brygmann ) og hans skrappe lillesøster Piper Pinwheeler ( Andrea E. Rudolph ). De får uventet assistance fra den elegante, toptunede og temlig sexede robotpige Cappy ( trine Dyrholm ), og sammen sætter de sig for at vælte tyrannerne af pinden og genindsætte Bigweld som robotternes retmæssige og retskafne leder. Det kommer ikke til at gå stille for sig, for Ratchet og hans mor lader sig ikke sådan lige vippe af pinden.
Det er instruktørerne af ICE AGE, 2002, der står bag ROBOTTER. Og igen har Chris Wedge og Carlos Saldanha, skabt et storslået eventyr der sagtens kan stå op imod både Disney’s og Pixar’s produktioner.
Manuskriptet er skrevet af makkerparret Lowell Ganz og Babloo Mandel. De har som noget af det nyeste skrevet manuskript til action-baskeren med Nicolas Cage i hovedrollen, NATIONAL TREASURE, 2004. men de har i en lang årrække leveret humoristiske manuskripter. Af de nok mest kendte er VI ER SPIONER, 1985. PARENTHOOD, 1989 og CITY SLICKERES, 1991. De har med deres manuskript til ROBOTTER bevist at de endnu besidder deres humoristiske talent og fine fornemmelse for rappe replikker.
En anden erfaren herre fra animationsfilmens verden, er John Carnochan der har klippet ROBOTTER. Han var også med på ICE AGE. Ellers han været med på store Disney produktioner som BEAUTY AND THE BEAST, 1991 og LØVERNES KONGE fra 1994. han har desuden også klippet den meget vellykkede THE ROAD TO ELDORADO, 2000.
Musikken er også leveret af en mand som mange af os med sikkerhed har lagt ører til før. John Powell. Hvis du har set John Woo’s FACE/OFF,1997 og PAYCHECK, 2003 så har du også kunnet hører John Powell’s soundtrack. Desuden har han blandt andet leveret musik til andre Animationsfilm. ANTZ,1998. THE ROAD TO ELDORADO og FLUGTEN FRA HØNSEGÅRDEN,2000. Er alle hans musikalske kreationer.
I original versionen er det store amerikanske og engelske skuespillere der lægger stemmer til de charmerende robotter. Der er blandt andet tale om: Ewan McGregor, Halle Barry, Greg Kinnear, Mel Brooks, Drew Carey, Robin Williams, Jim Broadbent, Paul Giamatti, Dianne West og Stanley Tucci.
De danske stemmer er for en gang skyld helt fantastiske. Flot synkroniseret og oversat på en fin måde, så de amerikanske jokes flot bliver overført til noget vi kender her i Danmark.

ROBOTTER er fra første skrue til sidste spændskive en fantastisk underholdende film. Den er ikke for de helt små, men har man mor eller far med i biffen, til at holde i hånd når løjerne bliver lidt for voldsomme, så går det nok. Stører børn og voksne vil med ROBOTTER til gengæld få en på opleveren. Der er mange in-jokes til andre robotfilm. Blandt andet optræder Tinmanden fra TROLDMANDEN FRA OZ i flere scener. Og hvis man kigger godt efter, så vil man også få øje på mindst en af figurerne fra ICE AGE. Nu blot i robotform.
ROBOTTER er langt bedre en ICE AGE. Bedre historie og flottere animationer. Men det vigtigste er, at de forskellige robotter har personligheden i orden. Og det har de. Selvom historien er en anelse banal og budskabet om at ” man sagtens kan udrette noget stort, selvom man er lidt rusten i kanten ” er set før. Men det hele er smurt fint ind i en let glidende olie-bladning, der gør at hele herligheden smutter let og fornøjelig ned, uden brug af den store moralske pegefinger.
ROBOTTER er et pragteksempel på, at der nu er andre, der er ved at finde ud af computeranimationens muligheder, og PIXAR får kamp til stregen i de kommende år. Det er ganske vist. Så det kan vi andre der nyder en flot animationsfilm jo kun glæde os over.
Så spænd møtrikkerne og spring med ind i den fantastiske fortælling, direkte fra robotternes verden.

Titel: Robotter
Original Titel: Robots