Roger & Mig (DVD)

4. august 2004 af Jeppe Krogh

6 stjerner Skriv en kommentar

Roger & Mig (DVD) billede

Roger & Mig, Michael Moores første film, er en milepæl indenfor dokumentargenren og en halvanden times perle af et portræt af hans hjemby, der er i forfald. Den emmer af realisme og ærlighed.

Byen Flint i staten Michigan, USA er byen hvor General Motors blev grundlagt. Langt de fleste af byens indbyggere arbejder hos GM og hele byen er afhængig af virksomhedens virke i området. Op gennem firserne begynder GM at eksportere dens arbejdspladser til andre lande med lavere lønninger og at nedlægge tusinder af jobs in den lille by. Alt går galt i byen og kontrasterne mellem rig og fattig bliver mere udtalte. Som altid, er Michael Moores kamera på udkig efter hvad, der sker og hvem, der er ansvarlig. Det bliver filmmagerens erklærede mål i filmen at opsøge GMs øverste leder, Roger Smith, og få en forklaring.

Michael Moore kender vi naturligvis alle fra den meget humoristiske Bowling for Columbine (2002), der vandt en Oscar. Meget har også været skrevet om hans nyeste film Fahrenheit 9/11, med hvilken instruktørens hovedformål har været at få præsident Bush ud af Det Hvide Hus. Roger & Mig var Moores første film og virker langt mindre som et partsindlæg end Oscarvinderen. Her er der lagt vægt på facts og udtalelser fra involverede parter i modsætning til Oscarvinderens forenklede historieforelæsning.

I sin debutfilm er Michael Moore tilfreds med blot at skildre skæbner og omstændigheder, og ikke være i forgrunden. Han fortæller selv på filmens kommentarspor, at han ikke havde tænkt sig selv at være i billedet. Det skete tilfældigt og så valgte han at beholde det i filmen. Denne film har den store fordel, at instruktøren ikke var verdenskendt på optagelsestidspunktet. Flere af de interviewede siger gerne deres uforbeholdne mening om ting, de ikke burde. De havde måske troet, at denne lavbudget-dokumentarfilm aldrig ville blive vist eller ville blive vist på en obskur og ligegyldig kanal midt om natten. Måske troede de, at deres små dumme bemærkninger ville blive redigeret ud. I kommentarsporet omkring Moores tilstedeværelse ved en fest for eliten i Flint, siger Moore: Hvorfor lod de dog mig ind til denne fest? Flere af gæsterne siger nogle meget dumme og nedsættende ting, mens værten har forsøgt at ”hjælpe” de mindre velstillede i byen ved hyre nogle af dem til at være statuer ved festen. Ligesom Bowling for Columbine, er denne film utrolig morsom - det er blot en mere subtil form for humor. Der er meget poesi og humor i de mange kontraster, som filmen gør brug af. Et godt eksempel er en montage af et par gader i Flint. Kameraet viser en lang gade med nedslidte og forladte rønner med skrald og ukrudt overalt, mens GMs Buick-hovedkvarter på den anden side ligger på en pænt og velholdt grund. Konklusionen er tydelig: de eneste, der overlever i Flint er dem med penge. Meget bliver forsøgt for at tiltrække tilflyttere og turister. De bygger f.eks. et luksushotel til turisterne, men det ender med blot at dræne byens pengekasse for derefter at blive GMs nye hovedkvarter! På grund af den enorme stigning i kriminalitet, er det nye fængsel det eneste nybyggeri i byen, der virkelig bliver brug for.

Som titlen indikerer, forsøger Moore at få GMs øverste leder Roger Smith i tale, men det er de forunderlige skæbner, der er mest fremtrædende. Der er instruktørens gode ven, Ben Hamper, der pludselig mistede fatningen ved GMs samlebånd og måtte indlægges på et sanatorium. Vi ser også GMs talsmand i Flint, som gerne indrømmer at GM næsten kan gøre hvad de vil og, at de ikke skylder deres nærområde noget som helst. Af de mange dårligt stillede skæbner i byen, ser vi Rhonda Britton, som opdrætter og sælger kaniner. Ved sit hus har hun hængt et skilt op med påskriften: Pets or Meat! Hendes mand døde ved en ulykke på en af GMs fabrikker, der dog krøb udenom at udbetale nogen form for erstatning til hende. Kvinden overlever på den lille understøttelse og sit salg af kaniner til mad eller husdyr. Michael Moore, der selv var på understøttelse under filmoptagelserne, nævner at understøttelsen er 99 dollar om dagen! Når huslejen er betalt, familien har fået tøj og sko og der er købt mad, er der selvsagt ikke meget tilbage.

Alt i alt er Roger & Mig en super film, der på fremragende vis viser kontrasterne mellem eliten og alle de andre. Den er også virkelig god til at af fange borgerskabets fordømmende og nedsættende holdninger til de, som ikke har til dagen og vejen på grund af GMs mange fabriksnedlæggelser. Denne seer giver filmen 6 henrykte stjerner ud af 6 mulige.

Udover en trailer om filmen, er der som ekstramateriale blot et kommentarspor med instruktøren. Dette er dog yderst underholdende og er god til at præcisere de fakta, der er blevet vist i filmen. Moore nævner, bl.a., at det i midten af 2003 var mere end 5 gange værre i Flint. Moore har lavet en kortere film, der hedder Pets or Meat: The Return to Flint (1992) om forholdene i Flint nogle år senere. Denne film ville være lækker at se, men som det er, får ekstramaterialet 3 stjerner ud af 6.

Titel: Roger & Mig
Original Titel: Roger & Me
Premieredato: 7. juli 2004