Alfonso Cuarón har altid været en fascinerende instruktør at følge, at han er mester i at fortælle den personlige og metaforiske fortælling samtidig med få visuelle lækkerier indblandet. Han stod bag den absolut bedste Harry Potter-film, nemlig ”Fangen fra Azkaban”, der gav hele universet en ny og dyster tone og et visuelt oppust. Senere udkom så hans oscarvindende film ”Gravity”, hvor to mennesker alene i rummet kæmpede for overlevelse – det var en film med den nyeste teknologi og en bærende præstation af Sandra Bullock. Nu kommer til så til hans nyeste film ”ROMA”. Det er lidt en skam, at den ikke får lov til at køre i flere biografer, for visuelt er den helt fantastisk. Men i det mindste får alle nu mulighed for at opleve den på Netflix.
Efterkrigstidens Mexico
Vi følger en den unge husarbejder, Cleo (Yalitza Aparicio), som arbejder for en middelklasse familie i Mexico City. Historien er fortalt meget enkelt og simpelt, hvor vi følger en mor med fire børn og en far, som aldrig er hjemme, hvorpå moren lader sin bitterhed gå ud over både sine børn og arbejdere. Men Cleo lever dog ikke som slave i hjemmet, og familien elsker hende. Også selv når hun bliver gravid og fortvivlet, så er familien der stadig for hende.
Stille og roligt tempo
Så mange andre Cuarón film skal man ikke forvente sig den helt store fortælling. Det er en meget enkelt og simpel fortælling om livets banaliteter, og hvad man skal gøre, når livet for alvor rammer en. Historien får dog fart på, når politik træder ind i billedet med en 5 minutters sekvens med mange mord og skud. Dette kan være en stor kontrast fra den øvrige stille fortællerteknik. Filmen er blevet filmet i sort/hvidt, hvilket giver et dejligt gensyn med datidens film, og tonen passer perfekt til filmens handling.
Et smukt kærlighedsbrev
ROMA er først og fremmest et kærlighedsbrev til de kvinder, som Cuarón voksende op med. Når man staver ROMA bagfra får man også det spanske ord for kærlighed – nemlig amor. Filmen prøver ikke at behandle nogle af kvinderne som svage, men de er stærke og sårbare, selv når livet tager uforventede drejninger. Dette har gjort denne film til en meget følelsesladet oplevelse – ikke blot for Cuarón, men også for dens publikum. Ifølge Cuarón var han den eneste, som kendte det fulde manuskript og ville ofte overraske skuespillerne på selve dagen. Dette blev valgt, så reaktionerne kom naturligt. Og valget må siges at have givet pote. Især skuespilsdebutanten, Yalitza Aparicio, er dejlig troværdig i rollen som Cleo, og man kan helt glemme at dette er hendes første film.
”ROMA” er en følelsesladet, velfortalt og visuel flot film. Man kan mærke, at Alfonso Cuarón har lagt al sin kærlighed og personlige erfaring i dette projekt, hvilket også har medvirket til sådan et positivt resultat. Filmen kan streames fra d.14. december på Netflix, men det anbefales også at se den på det store lærred i den korte spilleperiode i udvalgte biografer fra d.6. december.