Room

30. august 2016 af Nikolaj Sonqvist

Room billede

Velkommen til Fritzls haveskur

Fritzls haveskur
Jack (Jacob Tremblay) bor sammen med sin mor (Brie Larson) i et kun 10 kvadratmeter stort rum med et skab, et bord, en seng og et tæppe. Hans mor har været holdt fange i syv år og har undervejs fået den nu 5-årige Jack. Moderen passer på ham og fortæller ham om alting, om billederne fra fjernsynet, om uvirkeligheden udenfor rummet og om Gamle Nick (Sean Bridgers), som kommer på besøg i mors seng, når Jack er lagt ind i skabet. Jacks verden er så dejlig simpel lige indtil hans 5-års fødselsdag, da moderen fortæller ham, at verden udenfor er virkelig. Hvis de kan narre Gamle Nick, kan Jack flygte ud i virkeligheden og hente hjælp.

Room, ikke at forveksle med ”verdens dårligste film”; The Room (2003), bygger på forfatteren Emma Monoghues roman af samme navn med hvilken hun selv har adapteret manuskriptet til filmen. Det er ingen hemmelighed at begivenhederne er inspireret af virkelige indespærringer såsom dem der foregik i Fritzls kælder eller for Natascha Kampuschs i Østrig. Den østrigske pige Elisabeth Fritzl blev holdt indespærret og blev misbrugt af sin far i kælderen i 24 år. Her fødte hun flere børn, hvoraf hun opdrog nogle af dem i sit fængsel. Monoghue har taget udgangspunkt i disse tragiske hændelser og forestillet sig, hvordan verden ser ud for et barn, der aldrig har kendt andet end de fire vægge, der omgiver ham. Og hvis han så undslipper, hvordan verden udenfor ser ud for ham.

Den mindre filmprisvinder
Filmen er et Canadisk-Irsk independent drama og er instrueret af Lenny Abrahamson (Frank 2014, What Richard Did, 2012). Brie Larson vandt blandt andet en Oscar, en BAFTA, en Golden Globe Award, og en Screen Actors Guild Award for sin rolle som moderen i filmen. Derudover modtog Room tre nomineringer for Bedste FIlm, Bedste Instruktør og Bedste Manuskript.

Rooms styrke er selvfølgelig at den er dybt forankret i virkelighedens tragedier, man fra tid til anden hører om rundt omkring i verden: når en gerningsmand indespærrer uskyldige kvinder i mange år og får børn med dem. Alle psykologiske processer hos både gerningsmanden, men især de indespærrede er helt ubegribelige. Jack har aldrig kendt til andet en tryghed og kærlighed inde bag væggene, så for ham er der intet unaturligt ved det hele. Hans mor er igennem syv års traumatiserende fangenskab blevet udnyttet seksuelt, mens for Jack er det hans virkelighed i en vidunderlig verden. Moderen har skabt en fantasiverden for Jack for at spare ham fra virkelighedens realiteter.

Men det giver selvfølgelig bagslag, da moderen ser en mulighed for Jack at flygte. Pludselig bliver Jacks verden vendt på hovedet og moderen skal forklare ham en verden, han ikke troede eksisterede. Hvordan vil Jack kunne klare sådan en omvæltning? Hvordan kan nogen klare et fangeskab i så mange år? Hvordan vil familien og omverdenen reagerer på det? Og lige så meget, hvordan vil medierne reagerer det!
Børn har en naturlig evne til at tilpasse sig sine omgivelser, specielt hvis de føler kærlighed og tryghed. Og det gør Jack. Men hvordan forlader man den hyggelige enkelthed i barndommen og omfavner alt rodet i den voksne tilværelse?

Solide præstationer
Jack er fortælleren i romanen og derfor er det også gennem ham, vi oplever filmen. Room er helt fortjent bliver prist for sin stærke historie og sine gode skuespillerpræstationer. Den tager et emne og en virkelighed, som de fleste ikke ønsker at tænke på foregår, og har skabt en god fortælling, der stadig giver håb for fremtiden trods omstændighederne.
Dog synes jeg personligt ikke at sidste halvdel af filmen helt lever op til den første. Det er ligeså om, at filmen mister kraft og saft efter Jack og moderen flygter fra de ydre omstændigheder og vender hjem. Filmen bliver en anden historie, som i den grad også er interessant, men desværre mindre vellykket.

Universal Pictures.

Titel: Room
Original Titel: Room