Rovdrift

1. november 2009 af Henrik Andersen

Rovdrift billede

Et Dansk bud på en horror / Slasher film. Et lavt budget og en haltende historie gør Rovdrift til en blandet fornøjelse.

Laura (Camilla Metelmann) er bartender. På en sen aftenvagt er hun udsat for et voldtægtsforsøg fra en pervers fyr (Mads Koudal). Heldigvis kommer hun fri af situationen, og slipper med nerverne uden på tøjet ud fra baren. På vejen hjem vifter hun en taxi ind til siden, og selvom chaufføren (Kim Sønderholm) er tavs og virker en smule underlig, er Laura godt tilfreds med at være på vej hjem. Men pludselig bliver hendes bange anelser bekræftet. Der er noget underligt ved chaufføren, for med et kører han en tilfældig person ned, og finder tilsyneladende nydelse ved dette. Med 120 i timen kører han dødskørsel ud i natten, med Laura som sin fange. Hjælpeløst må hun se til, imens han drager ud på hans mission. Han er stinkende psykopat, og vil finde sin ekskæreste og dræbe hende. Laura bliver trukket ned i hans spin af mord, vold, blod og død.

Rovdrift er instrueret af Emil Ishii, der har en forkærlighed til horror genren. Rovdrift ligger da også op af klassikere indenfor genren som Henry Potrait of a serial killer og Maniac. Men desværre er historien meget tynd, og flere scener er simpelthen så lange at man mister interessen undervejs. Ærgeligt er det også at Emil Ishii falder for det klassiske low-budget-trick det er, at putte lidt bare bryster og lækre damer ind undervejs, ganske enkelt som fyld. Gad vide hvornår man finder ud af, at lidt kvindelig nøgenhed ikke redder noget, og bestemt ikke gør et haltende manuskript bedre.

Nu hvor Rovdrift er en slasherfilm, er der forbløffende lidt slash med i den. Lidt billigt teaterblod bliver der dog sjasket noget med, men også her mangler filmen lidt bund og fylde. Kunne have været spændende at se lidt mere til de mange mord. Ærgeligt at effektmanden ikke har fået lov til at give den lidt mere gas, det havde klædt en lowbudget film som Rovdrift, hvor man som regel kan få lov til at slå sig løs, uden det store filmselskab står og ånder en tungt i nakken.

Skuespillet er jævnt, men fremhæves må Camilla Metelmann, der gør det godt i rollen som Laura, der må så meget grusomt igennem, inden forløsningen til sidst. Filmens mange biroller kæmper det bedste de har lært og både Maja Muhlack og specielt Mads Koudal formår virkelig at brænde igennem skærmen. Koudals perverse voldtægts-stodder er virkelig en ubehagelig fætter, og det er da også en af de mest vellykkede scener i hele filmen.

Det er altid spændende at se Danske lowbudget produktioner, og hatten af for Emil Ishii og Kim Sønderholm at de overhovedet har gennemført projektet. Det er i sig selv en stor bedrift. At filmen som helhed så ikke holder helt vand er lidt ærgerligt. Men glæder mig nu alligevel til at se, hvad de to herrer finder på næste gang.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af en udmærket bag kameraet program der servere interviews med både Kim Sønderholm og Emil Ishii. Her fortælles om deres kærlighed til genren, og lidt om hvad og hvilke film der har inspireret dem til at lave Rovdrift.

Der er også 2 kortfilm som Kim Sønderholm har skrevet og instrueret. Invasion of Privacy og When John Meet Julia.

Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 3 stjerner ud af 6 mulige.

Another World Entertainments udgivelse er god og billedet står godt. Lyden er Dansk Dolby Surround 5.1 og Rovdrift kan ses med Engelske undertekster.