Sagen Collini

6. august 2020 af Nikolaj Sonqvist

Sagen Collini  billede

Nervepirrende tysk retsdrama med gode svar på moralske spørgsmål

Den 70-årige italienske mand Fabrizio Collini (Franco Nero) har arbejdet i Tyskland i mere end 30 år og har som mønsterborger aldrig været i myndighedernes søgeløs. Men hvad får Collini til pludselig at banke på præsidentsuitens dør til et af Berlins fineste hoteller og gå målrettet ind og sætte en pistol for panden af den respekterede industrimagnat Hans Meyer (Manfred Zapatka) uden umiddelbar grund? I Sagen Collini får vi i bedste krimistil svaret på; hvad får en mand til dræbe?

Sagen bliver overdraget til den unge, nyuddannede forsvarsadvokat Caspar Leinen (Elyas M'Barek), som bliver Collinis forsvarer i en sag, der ligner ren formalitet. Efter det koldblodige mord satte Collini sig ned i hotellobbyen og fortæller en ung hotelmedarbejder at Hans Meyer ligger død i præsidentsuiten. Med blod på tøjet, hjernemasse på skoene og fingeraftryk på mordvåbnet ligner det en åbenlys sag, som bare skal lukkes overstås.

Men for Caspar bliver sagen både personlig og virker i den grad for åbenlys. Efter at have taget sagen finder han ud af, at offeret Hans Meyer er bedstefaren til hans barndomskæreste Johanna (Alexandra Maria Lara) og at Hans var som en surrogatfar for Caspar. Samtidigt med at Collini nægter at sige et ord til nogen og dermed forbliver tavs om sit motiv, overtager Caspar mere og mere rollen som efterforsker, og med selvfølgelighed rystes der nogle skelletter ud af skabet.

I den anden side i retslokalet sidder repræsentanten for Hans Meyer i form af den legendariske kriminelle forsvarsadvokat Richard Mattinger. Mattinger har flere årtiers erfaring med kriminalsager og han påtager sig rollen som Caspars mentor, men selvom Mattinger tilbyder en aftale om få Collini til at tilstå mod en nedsat dom, finder Caspar pludselig mistænkelige forhold i Collinis rolle i det hele. Måske var hans surrogatfar Meyer ikke denne skytsengel, han gav udtryk for?

Caspar bliver ikke konfronteret med sin egen fortid men også en af de største retsskandaler i tysk historie!
Sagen Collini bygger på den internationale bestseller af Ferdinand von Schirach, som har solgt mere 500.000 eksemplarer i Tyskland. Schirach har kombineret et af Tysklands største juridiske skandaler med en bevægende krimihistorie om, hvordan krigens rædsler stadig giver ukuelig genlyd i nutiden.

Instruktøren Marco Kreuzpaintner leverer et særdeles rørende retsdrama, som både svarer på store spørgsmål om, hvad der kan få en fuldstændig skyldløs mand til at begå et mord, men også at begrebet ’retfærdighed’ ikke kan forankres i en tid, men kan være et flygtigt begreb, der betød en ting efter 2. verdenskrig, men betyder noget helt andet i dag.

Filmens hovedrolle Elyas M'Barek spiller for det meste sublimt som advokatgrønskollingen, der for eksempel iklæder sig kappe til det indledende forhør og bliver hånet for det. Det er den kiksede advokat-ælling, som udvikler sig til den ukuelige og overlegne advokat-svane til sidst. M'Bareks skuespil bliver dog i længden repetitiv i udtrykket ved at blive fornedret til tomme blikke i kameraet, hvor publikum i trættende længder selv må tillægge betydning og følelser.

Men det skal ikke tage noget fra et veldrejet retsdrama med krimi og suspense, der får dig til at rykke frem i stolsæddet, og når sandheden begynder at udklækkes, synkes en stor klump i halsen, der drejer sympatien over på selv en koldblodig morder.

Titel: Sagen Collini
Original Titel: The Collini Case
Premieredato: 6. august 2020