Samurai Champloo Vol. 3

14. november 2005 af Michael Panduro

Samurai Champloo Vol. 3 billede

Mere melankolsk end tidligere, men stadig med masser af humor og flot sammensatte sværdkampe

I tredje del af Shinichiro Watanabes særegne eventyr om samuraier, hiphop og mad er vor helte endelig på vej ud af Edo. Volume 3 indeholder afsnit 9-12 og som resten af serien er det en overordentlig flot omgang. Denne disc er overordnet et mere melankolsk og helstøbt mellemstykke end tidligere og en palette af dybe blå farver er med til at skabe den røde tråd i de regnvåde billeder.

Hvor tre helte, Mugen, Jin og den madglade teenager Fuu er i første afsnit nået til Edos grænse. Afsnittet fortælles i flashback-form af en af de unge vagter der var tilstede den dag grænsen for første og eneste gang stod åben. Det er discens mest humoristiske afsnit der mestendels følger Mugen i kampen mod en revolutionær gruppe der vil overtage det japanske imperium ved hjælp af deres lattervækkende afgræde. Andet afsnit er en mere beskidt og seriøs omgang der fortæller om de tres møde med en morderisk og voldsomt dygtig samurai der blander de ældgamle japanske samuraiteknikker med kinesisk kampsport og visdom. Sammen med afsnit 11 skabes vel nok seriens mest alvorlige part indtil nu. Megen af humoren er væk i elvte afsnit der er historien om en stakkels kvinde der, på grund af hendes mands gambling, bliver tvunget ud i prostitution. Efter en glad stund med hende på hendes sidste aften i frihed, beslutter den ellers tavse Jin at befri hende fra hendes tragiske skæbne. Den overordnede alvor i de to midterste afsnit – dog afbrudt af Mugens humoristiske eksperimenter udi træningen af kamp-biller – fungerer og viser en anden side af Watanabes talent. Billedsiden er utrolig smuk og i særdeleshed de flotte regnfyldte billeder gør et varigt indtryk.

Det er syndt for udgivelsen og serien som sådan at tolvte og sidste afsnit så skal være en fjollet og irriterende opsummering af rejsen indtil nu. Den alvorlige stemning afbrydes fuldstændig og i stedet skal vi gøres opmærksom på al den mad Fuu har spist indtil nu og se alle de scener vi allerede har set. Det er unødvendigt og meget ødelæggende for den fængende stemning der lige er blevet opbygget.

Det sagt står volume 3 stadig endnu et solidt skridt i Samurai Champloo-serien og endnu en udgivelse med masser at byde på. Den fantasifulde måde hvorpå moderne indslag blandes i samuraitidens japan og den sprængfarlige kemi mellem karaktererne er intakt og stadig interessant. Stilen er blevet mere helstøbt end i de tidlige, mere rodede udgivelser og serien tager sig nu tid til at udforske sine figurer. En flot, melankolsk og dog humoristisk – samt naturligvis actionmættet – udgivelse.

Lyd og billede er ligeledes i top med både det japanske og engelske lydspor, anamorfisk widescreen og udmærkede danske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew