Satan's Little Helper (Leje-DVD)

19. marts 2006 af Maria Moni

1 stjerner Skriv en kommentar

Satan's Little Helper (Leje-DVD) billede

Satan’s Little Helper foregår på et lille ø-samfund, som normalt ånder fred og idyl, men alt dette ændres drastisk, når Satan fejrer Halloween

Douglas Whooly (Alexander Brickel) er en dreng, som alle andre små drenge, så da Halloween nærmer sig får han sin excentriske mor (Amanda Plummer) til at sy et kostume til ham, som forestiller hans yndlingsfigur fra spillet Satan’s Little Helper. For at gøre det endnu bedre kommer hans yndige storesøster Jenna (Katheryn Winnick) hjem til Halloween for at gå ud og trick’n treate med Dougie. Desværre har hun medbragt sin nye kæreste, som hun har mødt på college, som tilfældig også kommer fra det lille ø-samfund. Det passer selvfølgelig ikke ind i Dougies planer, da han er meget besidderisk, når det kommer til hans søster. Han går derfor hjemmefra i vrede. På hans tur rundt i nabolaget støder han på en mand, som er klædt ud i et hyggeligt kostume. Han slæber rundt på noget, som Dougie tror, er en dukke med halsen skåret over. Det er i virkeligheden et ægte lig, men Dougie, som har spillet computerspillet Satan’s Little Helper i timevis, kan overhovedet ikke skelne mellem fantasi og virkelighed. Derfor spørger han frejdigt manden, om han er Satan, og om han har brug for en medhjælper, da Dougie virkelig gerne vil have ryddet storesøsterens nye kæreste af vejen, ligesom i computerspillet, hvor det ikke er virkeligt. De to slår følgeskab, og det er først, da det er alt for sent, at Dougie indser, at virkeligheden ikke er som i computerspillet.

Satan’s Little Helper er en rigtig dårlig film, som oven i købet er møg kedelig og forudsigelig. Replikkerne er kiksede og handling langsommelig. Måden hvorpå folk bliver dræbt i filmen fungerer slet ikke. Drabseffekterne er lavet så dårligt, at man ikke kan lade være med at sidde og trække på smilebåndet, når den ene person efter den anden bliver myrdet af den hysterisk morsomme Satansfigur. Det som gør Satansfiguren så morsom er ikke hans kostume, men den måde han bevæger sig på. Han går rundt, som en robot med en fejlfunktion. De skræmmeeffekter som sædvanlig optræder i en horrorfilm udbliver fuldstændig, og man sidder til sidst og keder sig så gevaldigt, at man bare for lyst til at spole igennem filmen.

Douglas Whooly spilles af Alexander Brickel, som tidligere har medvirket i Palindromes fra 2004. Godt nok er filmen dårlig, men valget af Alexander Brickel, som den møgirriterende, naive og ofte dumme Dougie, er perfekt. Ligeledes er valget af Katheryn Winnick, som Dougies yndige, men samtidige sexede storesøster godt. De to skuespiller passer næsten for godt til deres roller og inden filmen er omme, er de deres roller. Dougie er så dum, at det virkelig kræver en talentfuld skuespiller for at få publikum til at tro på, at et barn virkelig kan være så dumt. Samtidig er Jenna så uskyldig og naiv, at det ligeledes krævede en speciel type skuespiller at fylde den rolle ud. Det må man sige at Katheryn Winnick gør til ug plus med kryds og slange.
Rollen som Satanfiguren, kunne være spillet af hvem som helst, eftersom det ikke kræver den store skuespillerkunst at gå rundt og pege lidt til højre og lidt til venstre. Joshua Annex, som spiller Satanfiguren har ikke en eneste replik i filmen, hvilket bare gør hans figur endnu mere dum og irriterende end hans lille medhjælper.

Jeff Lieberman har både instrueret, skrevet og produceret Satan’s Little Helper og det er han ikke sluppet særlig godt fra. Man tager sig selv i at sidde og tænke: Hvordan i alt verden kan man lave så dårlig og kikset en film, hvis det ikke er med fuldt overlæg? Filmen er ikke på noget tidspunkt uhyggelig eller skræmmende. Det er nærmere en latterlig parodi på en horrorfilm, hvor man ikke ved om man skal grine eller græde. Med mindre man har lyst til at se en kedelig, grotesk og kikset b-film, vil jeg ikke anbefale Satan’s Little Helper under nogen omstændigheder.

Ekstramateriale
DVD’en indeholder næsten intet ekstramateriale. Dog er der blevet plads til en lille Behind the scenes of Satan’s Little Helper feature, som indeholder tre titler: Parking Lot, hvor instruktøren, Jeff Liberman fortæller om, hvordan de lavede scenerne, hvor Satan og Dougie kører folk over med en indkøbsvogn på en parkeringsplads. Breaking Glass, hvor Jeff Libermann forklarer, hvordan de lavede stuntet, hvor Alex’ far bliver smidt igennem en glasdør af Satanfiguren i filmen. Blood and Guts, er endnu et filmklip, hvor Jeff Liberman fortæller om, hvordan de lavede specieleffekterne til scenen, hvor Dougies far får flået sine tarme ud af maven.
Desuden er der en trailer for Satan’s Little Helper, som virkelig sælger filmen godt. Havde jeg skulle bedømme filmen udfra traileren havde den nok fået mindst tre stjerner, da traileren får filmen til at virke spændende og uhyggelig. Den er godt klippet sammen, og man får omgående lyst til at se filmen. Sidst men ikke mindst figurerer der fem trailere fra andre film på DVD’en.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film

Titel: Satan's Little Helper
Original Titel: Satan's Little Helper