Scar

7. juli 2006 af Michael Panduro

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Scar billede

Så er bundgrænsen ligesom sat

Hvem beslutter hvad der bliver udgivet på det danske marked?! Svaret er naturligvis at det er en større, omstændig og kompliceret proces der involverer adskillige individer, interesseorganistationer og firmaer, men hvordan kan det retfærdiggøre en udgivelse som ”Scar”?! Vi lever i en tid hvor den ene glimrende horrorfilm efter den anden bliver lavet overalt i verden. Vi får imidlertid ganske ganske få af dem at se herhjemme. Når så udvælgelsesprocessen er så stram og nåleøjet så lille, hvordan i Brian Mikkelsens navn kan det så være at en film som ”Scar” slipper igennem, når nyere titler som ”Rojo Sangre” og ”Aftermath”, for ikke at snakke om legendariske film som ”Black Sunday” eller ”Re-Animator”, aldrig gør deres entre på de danske butikshylder?

Det er mig en gåde at ”Scar” overhovedet er blevet lavet. Ingen producent ved deres fulde fem burde nogensinde have godkendt så usammenhængende og skrækkeligt udramatisk manuskript! Man skal kigge langt efter en rød tråd eller bare skyggen af reel historie, men jeg kan da godt forsøge: Filmen lægger ud med en ualmindelig lang intro i hvilken to amerikanske dudes vandrer rundt i en skov og kommer til en hytte. En vixen af et ungt kvindfolk lokker den ene indenfor hvor han så bliver slået ihjel af hendes måske ti år ældre mor. Vi springer det traditionelle ene år frem i tiden og den anden fyr skal nu med den førstes kæreste tilbage og finde ud af hvad der skete. Der begynder at ske noget med nogle spøgelser og de møder hillbilly-byens ”sære” beboere og pludselig kommer man i tanke om filmens titel, resulterende i mærkelige sår og ar der pludselig begynder at dukke op på de elendige skuespillere.

Efter ti minutter troede jeg at jeg fejlagtigt var blevet tilsendt en pornofilm. Skuespillet, den dårlige lyd og plottet pegede alt sammen i retning af hudfilm. Der skete dog ikke noget særligt beskidt, ikke engang når man tror et par bryster skal til at dukke op for i det mindste at tilfredsstille husarerne. Niks, ordet narrefisse dukker ganske passende op adskillige gange i underteksterne allerede helt fra starten.

Der er virkelig ikke noget positivt at sige om Rahil Bhoranias debutfilm. Tempoet er ulideligt langsomt, skuespillet forfærdeligt, ikke en scene er uhyggelig og effekterne ligner et lavbudgeteret afsnit af ”Heksene Fra Warren Manor”. Bhoranias klodsede personinstruktion bliver kun overskygget af hans fuldstændige fravær af basal filmteknisk viden. Han bryder gang på gang uskrevne regler uden at vide det, således at man hverken ved hvor de forskellige personer er i forhold til hinanden (temmelig ødelæggende for en jagtscene), hvem der er hvem eller om det er dag eller nat.

”Scar” er simpelthen så usigeligt dårlig og hamrende kedelig at den ikke engang ville være sjov at se med en øl i hånden sammen med vennerne. Nej, det er umuligt ikke at blive pinligt berørt på vegne af de forvirrede skuespillere, der ved mindre og mindre om hvad de laver. Så jeg spørger igen, hvorfor hulen skal det i forvejen selektive, danske marked åbne dørene for fordummende gylle som dette, når verdensmarkedet er oversvømmet af kvalitetsbevidste og reelt uhyggelige horrorfilm? Folkens, i er advaret! Hold jer fra denne bonusløse skændsel!

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome.

Titel: Scar