Scooby Doo! Unmasked (PS2)

31. oktober 2005 af David Lund

3 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Scooby Doo! Unmasked (PS2) billede

Et Scooby Doo spil i bedste tegnefilmsstil, men uden nogle nyheder.

Scooby Doo og hans venner i Mystery Inc. gruppen: Fred, Thelma, Daphne og Shaggy er taget ud for at besøge Freds fætter Jed, som arbejder for Monstrous Fright & Magic special effects firmaet. Jed er dog forsvundet, og mange mener han er grunden til at Monstrous Fright & Magic er smadret. Fra firmaet til Chinatown og videre endnu opdager Mystery Inc. langsomt at der er mere til historien end bare så.

Spillet her er meget lig tegnefilmen. Grafikken og stemmerne fra tegnefilmen er tilbage i spilform, og det er dette der fungerer bedst. Plottet er ligeså lige noget for fans af Scooby Doo, og den har dig i sin hule hånd med gætterier hele vejen igennem spillets mange forskellige skurke. Og plottet fungerer rigtigt godt mht. de mange forskellige skurke, for der er stadig et overordnet plot, nemlig mysteriet med Jed.

Grafikken er rigtig flot, figurerne ligner dem i tegneserien, og stilen med de klodsede kanterne og skøre ujævnheder virker også meget genkendelige. Det er flot om end ikke en lille smule for mørkt, selvom det er med til at skabe en lidt mere utryg atmosfære. Det går jo ikke med et Scooby Doo spil, hvor man styrer Scooby Doo, og man føler sig helt sikker i omgivelserne. Farverne, stilen og det hele skaber en genkendelighed der er et must for fans af Scooby Doo, og det er den største grund til at man bliver hængende.

Lyden er også helt fin. Stemmerne fra tegnefilmene er tilbage, og de leverer virkelig varen. De små musikspor træder dog en del i baggrunden, for Scooby Doos konstante ødelæggelser, og det er måske en smule synd, da der er lagt en del arbejde i dette. De små tegnefilmssekvenser indeholder dog klart de bedste lydsider, da man her får stemmerne og musiksporerne i en perfekt harmoni.

Nu kommer den triste del dog. Gameplayet indeholder ingen nye ting overhovedet, og det trækker en del ned. Du styrer Scooby Doo rundt i de forskellige miljøer, og med nogle få angreb kan du besejre hans fjender, som oftest er små kryb som rotter. Det er et typisk 3d-platforms spil, hvor man skal samle Scooby snacks, cookies, mad, kostumer, clues og noget der hedder mubber (en substans der kan gøre ting levende). De små cookies er altid linet op på en stribe så man altid ved hvor man skal hen, og små clues hopper op på skærmen, så du ved hvordan tingene fungerer. Spillet er utrolig nemt i starten, men bliver med tiden sværere, dog mest pga. kameravinkler og styresystemet.

Atmosfæren, plottet, grafikken og stemmerne er grunden til at købe dette spil. Spillet velegner sig til fans af serien, børn som voksne Det er ikke et særligt svært spil, men man kan hurtigt selv som voksen få slået et par timer ihjel på en hyggelig måde. Spillet er på ingen måde revolutionerende, og havde man arbejdet mere på gameplayet, i stedet for blot at lade det være en af de utallige kopier af Super Mario World kunne spillet have været langt mere anbefalelsesværdigt. Jeg kedede mig da ikke med spillet, men på den anden side er det heller ikke et spil jeg vender tilbage til.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
THQ.

Titel: Scooby Doo! Unmasked