Screamers

1. juli 2007 af Søren Rasmussen

Screamers billede

Philip K. Dick er blevet filmatisere før, med varierende resultater. Denne gang lykkedes det desværre ikke så godt.

I 2078 har menneskeheden koloniseret rummet. På mine-planeten Sirius 6B raser en blodig krig om værdifulde resourcer. Krigen har været beskidt og Sirius 6B er blevet en mennesketom ødemark med de radioaktive ruiner af menneskets higen efter industri og profit. De sidste nedslidte soldater kæmper en mekanisk krig mod hinanden. Ingen interesserer sig rigtig for konflikten mere. Heller ikke genralerne på jorden, og nu har et af de mest effektive våben fra krigens sidste dage fået selverkendelse, og ”lebensraum” ambitioner.

Philip K. Dicks oprindelige værk ”Second Variety” var en dyster dommedagsfortælling som virkelig efterlod følelsen af dyster håbløshed. Philip K. Dick er en mester indenfor den slags fortællinger og filmen Screamers prøver at gå samme vej. Den gør en kort fortælling til en lang film og det er lykkedes ganske godt selvom filmen langt fra når samme dystre højder som originalen. Producenterne turde nok ikke markedsføre en så dyster fortælling, eller manglede den passende respekt for mesterens forarbejde. Det til trods jonglerer Screamers det meget tunge emne: Krigens håbløshed. Følelsen af ingen er sejrherre og ligegyldigheden i al elendigheden er vel understreget.

Hovedrollen spilles af Peter Weller som havde sin storhedstid i 80’erne som Robocop. En ligeledes dyster fremtidsvision hvor de første film leverede varen og serien derefter faldt fra hinanden i klicheer og dårlig filmkunst. Weller fik aldrig rigtig lov til at folde sig ud som skuespiller i rollen som Robocoo. Det gør han i Screamers, uden at gemme sig bag en cyborg maske, men den store forskel gør det ikke. Middelmådigt skuspil må siges at være det der bliver leveret, ikke bare fra Weller men, fra hele filmens cast. Det er historien og det dystre landskab der har de vigtigste roller. Instruktør Christian Duguay har med et begrænset budget prøvet at efterleve Philip K. Dicks fantastiske short story. Selvom man genkender historien og, hvis man har læst den, glædes over at den er forsøgt filmatiseret. Så skal det siges at det er en mislykket filmatisering, dog stadig en okay sci-fi film.

For elskere af ældre filmkunst kan det siges at Screamers er fra før computeranimationens indtog i filmindustrien. Specialeffekterne er lavet med blod, sved og tårer og det er ganske forfriskende midt i det moderne computerhelvede. Uden at efterlade noget varigt indtryk er Screamers en ganske spændende science fiction fortælling som fortjener 3 stjerner ud af 6 mulige.

On Air Video.

Titel: Screamers
Original Titel: Screamers