Martin Luther King vil for altid stå som en af USA centrale skikkelser. Den sorte borgerrettighedskæmper har sikret sig en plads i historiebøgerne, som en af de mænd, der stod i spidsen for de sortes kamp for bedre vilkår og frihed.
Men en sådan personlighed går selvfølgelig heller ikke Hollywoods næse forbi, et biografisk portræt, eller en biopic, som det kaldes, var i og for sig uundgåeligt i disse år, hvor det ene film efter den anden om alverdens personligheder popper op.
Men instruktør Ava DuVernay og forfatter Paul Webb gør det helt rigtige i ’Selma’, for i stedet for at satse på en klassisk fra vugge-til-grav historie, så centrer de deres skildring af den karakteristiske Martin Luther King omkring en af hans helt væsentlige sejrer og et kardinal punkt i kampen for borgerrettighederne. Og på den måde ender ’Selma’ med at blive ikke kun en fortælling om manden, men en fortælling om nationen – og den mentalitet og kamp hele den amerikanske befolkning udviste.
’Selma’ skildrer de sortes kamp for sikre lige stemmeret i de racehadske sydstater, som blev symboliseret i den episke march fra provinsflækken Selma til Montgomery i staten Alabama i 1965, der blandt andet involveret den forfærdende hændelse ”Bloody Sunday”.
DuVernay maler med den store melodramatiske pensel i ’Selma’, hvor der hverken spares på slowmotion, strygermusik, blod eller tårer. Størstedelen af tiden virker det, og selvom enkelte scener virkelig dingler på en knivsæg for ikke at ende i det patetiske, så efterlader ’Selma’ indtrykket af et stærkt drama.
På trods af, at der ikke er den store tvivl om hvem vi skal holde med – og hvem vi for alt i verden ikke skal holde med, så bliver ’Selma’s helt store trumf alligevel den nuancerede beskrivelse af martyren Martin Luther King. Filmen skildrer på fineste vis en mand, der nok havde store drømme for sit folk, men også drømte om det stille liv – som tvivlede på sig selv – og som måske moralsk også af og til vaklede på en gylden mellemvej.
Det skyldes ikke mindst David Oyelowos glimrende præstation, der aldrig forfalder sig til at overspille i de karakteristiske taler (som dog er skrevet af instruktøren selv, grundet rettighedshensyn), og som en helgen, hvis indre var i konstant tvivl. Oyelowos efterfølges af et utal af gode skuespilpræstation fra flere store stjerner – blandt de bedste kan Tom Wilkinsons portræt af præsident Johnson nævnes, en mand, der splittet, men alligevel viser sig, at kunne træde til, når det virkelig gælder, og Tim Roths sleske og hadske sydstats guvernør George Wallace. Til tider virker ’Selma’s persongalleri dog så stort, at det kan være svært at finde rundt i.
’Selma’ blev voldsomt forbigået ved årets Oscar-uddeling, hvor den kun fik tildelt to Oscar-nomineringer (men dog fik en af dem hjem, men den rørende og stærke sang ’Glory’), og hvor er det dog ufortjent. ’Selma’ er et stærkt drama med noget vigtigt og rigtigt på hjerte, og det burde belønnes!
Ekstramateriale
Blu ray'en inderholder intet ekstramateriale.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney