Shame

8. marts 2012 af Line Gren

Shame billede

Sexscenerne vises med en eminent kølighed ligesom dialogerne mellem personerne

Introscenen har kroppen i centrum. Kroppen afspejler filmen igennem den mentale tilstand, hovedpersonen Brandon, spillet af Michael Fassbender, er fanget i. Kroppen eksponeres som en veltrænet, ung, ’åben’ krop - et hylster, som kan formes alt efter situationen f.eks. arbejde, middag, koncerter. Parallelt er kroppen fanget - en ’lukket’ krop i drifternes vold og uhæmmet lyst, som får hovedpersonen til at bevæge sig i onde cirkler.

Filmens setting er New York. Brandon er en succesfuld ung mand med en gennemført livsstil, en rigtig ’dragueur’ og bor i en luksuriøs lejlighed på Manhattan. Overfladen er perfekt og stilsikker. Ridserne på overfladen bliver synlige ved Brandons lillesøsters ankomst Sissy, spillet af Carey Mulligan. Hun lever et boheme liv og drømmer om at blive en stor sangerinde.

Deres gensyn med hinanden er direkte og lige på. Sissy står splitnøgen i badet, da Brandon braser ind på sit badeværelse. Hun kaster håndklædet i hovedet på, og de skændes. Hun gør ikke noget for at dække sig til. Allerede i introscenen får vi kendskab til, at Brandon har en lille søster. Det er hendes stemme, vi først hører. Hun lægger flere beskeder på telefonsvaren, som alle er lige desperate og nødlidende ”pick up the phone, I know you are there” eller med en lille pigestemme ”Brandon, Brandon, Brandon”, hvorefter han slukker for telefonsvaren og fortsætter med andre lillepige stemmer på nettet, som kalder på ham fra en hård porno kanal.

Brandon er besat af bizar og hård sex, hvilket også afsløres på arbejdet. Chefen fortæller, at der er fundet porno af den værste slags på Brandons harddisk. Chefen mener, at det må være praktikantens fejl. Brandon indgår ikke i forhold følelsesmæssigt, da hans indre dæmoner vågner, når han forsøger at åbne op for sin sårbarhed. Han forsøger krampagtigt at date en arbejdskollega og forsøger at rydde op fysisk i sin mørke side ved at smide pornoblade og sin private inficeret bærbarcomputer med porno ud. Begge dele lykkes ikke.

Desto mere lillesøsteren presser på med at åbne for indgange til deres fortid, tale om følelser og deres bånd, fordi de er søskende, desto længere ned i underverdenen flygter Brandon. Billedsiden skildrer skarpt, hvordan Brandons mentale tilstand krakelerer. Han griner og græder samtidig i sine forløsninger uanset om, det er en trekant med to kvinder han befinder sig i eller i en hård bøsseklub, han forløses i.

Filmen kredser om barndomstraumet de to søskende tydeligvis deler og udlever på hver deres måde i New York City. Sissy synger ”New York, New York”, som symbolsk peger tilbage på deres barndomstraume, der på intelligent vis fra instruktørens side aldrig vises. Instruktør, Steve McQueens vinkel på filmens fortælling er, at vi møder Brandon og Sissy i deres liv ’her og nu’. Der er ingen flashbacks til traumatiske oplevelser i barndommen og heller ingen pegen frem til, hvad der måtte komme i deres liv grundet det traume, som forfølger dem, hvorend de bevæger sig.

Steve McQueen mestrer, at lyd, billede og indholdssiden konvergerer og på den måde opnår en dyb indsigt i Brandons mentale tilstand. Desto længerere ud på kanten han bevæger sig, desto længere ind i hovedet kommer vi på ham. Sex, samleje og ornani scenerne formår McQueen at lade foregå på samme niveau, som når Brandon sidder i et møde med forretningsmænd eller er til middag på en fin restaurant. Pornolydene fra nettet kommer nærmest til at fungere som et baggrunds- og lydtæppe som en integreret del af Brandons lejlighed. Sexscenerne er provokerende - for nogen måske chokerende, men de er fremstillet med en eminent kølighed ligesom dialogerne mellem personerne.

Brandon kan tydeligvis ikke være i sin krop. Løbeturer og seksuelle forløsninger hjælper ikke, men det er i hans fysiske tilstand, at han lider og begræder sin livsstil og det ’at være ham’.

Hans søsters trøstende ord i voice over: ”We are not bad people. We just come from a bad place” forsøger at redde deres værdighed og redde dem fra at være dem.

”Shame” tør vise menneskets dystre, nærmest bestialske sider på en kølig og nøgtern måde. Den skal ses på det store lærred.