Shorta

8. oktober 2020 af Maria Bjerregaard

5 stjerner Kommentarer (1)

Shorta billede

Frederik Hviid og Anders Ølholm har forudset tendenser og skabt et af de mest intense danske actionbrag!

Man skal bare tænde for nyhederne eller følge alle de mange livefeeds på de sociale medier for at se, debatten blandt ghettoområder. Alle har sine holdninger og meninger, og det er tydeligt at instruktørparret har haft noget på hjertet i skabelsen af deres nye film, som netop tager fat i den voldsomme debat. Så spænd selen og vær forberedt på en intens rejse i en fiktion ghetto!

Den 19 årige Talib Ben Hassi er kommer på hospitalet efter at have været i politiets varetægt. Hvad der præcis er sket ved ingen. De to betjente, Jens (Simon Sears) og Mike (Jacob Lohmann) er på rutinepatrulje i ghettoen, Svalegården, da nyheden om Talibs død kommer. Dette skaber til raseri og hævn i blandt de unge i ghettoen, og det bliver et spørgsmål om liv og død.

Det er faktisk helt utroligt, som manuskriptforfatterne har forudset tendenser. I USA hørte vi om den sorte George Floyd, som blev myrdet under politiets anholdelse. Dette skabte store demonstrationer og debatter i USA, og man tænker at dette er langt fra lille Danmark. Tværtimod. Det er muligvis tættere på med kriminelle indvandrere og frustrerede politimænd.

Simon Sears og Jacob Lohmann har en blændende god kemi sammen som ”good-cop/bad cop”, hvor man både forstår frustrationerne, men karakterne forsøger samtidig at finde løsninger. Muligvis kun for deres eget bedste. Med på vejen samler de Amos (Tarek Zayat) op. En ung indvandrerdreng, som skiller sig ud fra den stereotype medierne gerne vil have, at alle indvandredrenge passer profilen på. Det er meget forfriskende, og forhåbentligt bliver der snart skrevet flere roller i alle minoriteter – uden at de bliver stereotype.

Man sidder på kanten af sædet under hele filmen. Selvom der er nogle klipninger, der muligvis ikke er helt glidende, så er man ikke i tvivl om, at de to betjente er meget pressede.

Hvad er så budskabet? Ja, det er sådan set lidt svært at sige. Vi ser problematikken fra næsten alle vinkler. Hvordan den racistiske betjent er blevet træt af de samme kriminelle, de unge indvandrerdrenge, som altid vil blive puttet ned i en boks og så også betjenten, som vil forsøge at følge loven og få retfærdigheden tilbage i Danmark. Filmen har mange ligheder med den formidable franske film ”Les Miserables”, som meget tydeligt viste, hvordan alle kørte rundt i samme ring, og det var meget svært at stoppe. Dette budskab var dog lidt mere tydeligere, hvorpå ”Shorta” måske er lidt mere kompliceret, da den følge mange forskellige karakterer – hver med sine holdninger, indtil der sker noget uforudsigeligt. Derfor kan budskab og moralen godt virke lidt kringlet, men det er nu fortsat en vild rejse gennem ghettoen.

”Shorta” er en nymoderne, brutal og intens dansk actionfilm. De to betjente kæmper med livet som indsats, hvorpå der bliver opstillet mange samfundsproblematikker. Simon Sears og Jacob Lohmann er forrygende i deres respektive roller, og instruktørparret har skabt en intens og skræmmende oplevelse.

Titel: Shorta
Original Titel: Shorta
Premieredato: 8. oktober 2020