Sieranevada

15. juni 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar

Sieranevada billede

Cristi Puiu's komplekse "Sieranevada" er et sublimt, morsomt og betagende karakterdrevet familiedrama, der giver sig god tid til at folde sine karakterer ud og ikke går på kompromis med sin ambitiøse fortællestil, til trods for sin massive længde på knap 3 timer.

Tidligere på året udkom et andet rumænsk drama i form af den samfundskritiske og velspillede "Prøven". Og Rumænien er generelt flittige med deres filmproduktioner. Ganske vist havde "Sieranevada" præmiere på sidste års Cannes Filmfestival, men nu får den således også præmiere i et par danske biografer. Og gudskelov for det. For Cristi Puiu har, med sin uimodståelige sans for skæve karakterer og snørklede dialoger, skabt et medrivende og fængslende studie af en rumænsk kernefamilie - og de forviklinger og forunderlige diskussioner og skænderier, der opstår undervejs i filmen.

Livlige og voldsomme diskussioner
"Sieranevada" foregår i Bukarest og strækker sig over en lang eftermiddag. Vi møder Lary, som er læge, og hans store familie, der er samlet fra nær og fjern, for at mindes hans far, der netop er afgået ved døden 40 dage forinden. De venter på præsten skal ankomme til ceremonien for at velsigne middagen og den afdøde far, men da han er forsinket, begynder de store diskussioner at starte. Alt fra 9/11, terrorangrebene på Charlie Hebdo i Paris, Rumæniens kommunistiske baggrund samt de interne konflikter, der langsomt, men voldsomt kommer op til overfladen. Det resulterer i personlig mudderkastning mod hinanden, og da en uønsket og uventet gæst ankommer til ceremonien, eskalerer det hele for alvor.

Skræmmer med sin længde, men hav tålmodighed - og bliv belønnet
Med sin noget iøjefaldende spilletid på 173 minutter, knap og nap "små" 3 timer, er der ingen tvivl om, at "Sieranevada" vil skræmme en stor del af de danske biografgængere væk med denne længde. Og det er drøn ærgerligt. For stik modsat de fleste mainstreamfilm, der bliver lanceret i dag i de danske biografer, så tager Cristi Puiu omhyggeligt hånd om sin film og giver skuespillerne rig mulighed for at udfolde deres karakterer, så de bliver så interessante som overhovedet muligt. Længden er nødvendig, for uden Puiu's nøjagtige og præcise opbygning og etablering af disse konflikter, der sitrer imellem familiens medlemmer, ville det have været decideret kedeligt. Så hvis man kan holde tungen lige i munden og bevarer tålmodigheden, bliver man i den grad belønnet i sidste ende med en virkelig god filmoplevelse. Men for himmelens skyld: husk at gå på toilettet inden filmen starter!

Overlegent overskud
Fotograf Barbu Bălăşoiu benytter effektivt de få locations, der er i brug, og specielt i lejligheden, hvor farens begravelse bliver holdt, bevæger kameraet sig nysgerrigt fra side til side og iagttager de familiære intriger, der opstår undervejs. Kendt for hans gedigne sorte humor, som bestemt også bliver indlemmet i manuskriptet i "Sieranevada", orkestrerer Cristi Puiu de excentriske familiemedlemmer og deres skænderier med overlegent overskud. Middagen, der bestemt ser lækker ud, bliver næsten aldrig rørt, da der konstant opstår konflikter på ny. Mimi Branescu, der spiller Lary, træder frem i forgrunden af filmen med en nuanceret, sympatisk og afdæmpet præstation, som den stakkels læge, der selv er midt i en livskrise, men som nu skal agere en form for mægler imellem den splittede familie.

Helt igennem fremragende
"Sieranevada" fortjener i den grad et stort og tålmodigt publikum, for selvom familien i filmen ikke kan udstå hinanden, så er det et enestående bekendtskab, som jeg nødigt ville have været foruden. "Sieranevada" er med andre ord intelligent, rørende, finurlig, fuldstændig vanvittig og helt igennem fremragende filmkunst af højeste klasse.

Titel: Sieranevada
Original Titel: Sieranevada
Premieredato: 15. juni 2017