Sir

25. april 2019 af Maria Bjerregaard

Sir billede

”Sir” er en hjertevarm og rørende fortælling om kærlighed i et struktureret klassesamfund.

Indien er kendt for sine utallige Bollywood film, og få gange får vi nogle af deres filmperler til det danske biografmarked. ”The Lunchbox” var den sidste feel-good film, som klarede det godt på det internationale marked, og hvem husker ikke oscarvinderen ”Slumdog Millionaire”? Nu skal vi så til Mumbai, men selvom kulturen muligvis er forskellig fra den vestlige verden, er tematikken stadig genkendelig.

Det livlige Mumbai
Ratna ( Tillotama Shome) arbejder som husholderske for ungkarlen, Ashwin (Vivek Gomber). Han kommer fra en velstående familie, har været bosiddende i New York, hvor han havde arbejdet som forfatter og journalist. Nu er Ashwin dog flyttet tilbage til Mumbai for at hjælpe sin far i deres entreprenørvirksomhed. Han har netop brudt forlovelsen med sin kæreste og virker lettere deprimeret. Ratna fornemmer hurtigt, at Ashwin har opgivet sine drømme, selvom han er manden, som har alt. I kontrast har Ratna intet, men lever med drømmen om at blive modedesigner.

Kontrasterne mødes
Ratna og Ashwin er fra forskellige liv. Selvom de er opvokset i samme kultur, er de bestemt ikke opvokset under samme vilkår. Dette klassesamfund bliver repræsenteret igennem hele filmen. Ratna kan ikke engang tiltale Ashwin ved hans navn, men bliver nød til at kalde ham ”sir”. Kontrasten fremkommer også ved dens sprog, hvor der bliver skiftet imellem engelsk og hindi. Engelsk bliver repræsenteret som overklassesporget, som kun bliver talt med Ashwins snobbede familie og venner. Imens skal Ratna sidde og spise sin mad på gulvet med de andre hushjælpere.

Forelskelse i Tillotama Shome
Tillotama Shomes karakter bliver man hurtigt forelsket i. Hun repræsenterer vores drømme om et bedre og mere stabilt liv, imens der også bliver arbejdet hårdt for det. Og Shome spiller sin rolle fremragende. Man kan ikke andet end at elske hende. Dog får man også sympati for Ashwin. Selvom han har alt, må han stadig ikke bestemme over sin egen skæbne eller valg i livet. Dette ses tydeligt, da han bliver forelsket i Ratna. For en fra overklassesamfundet må selvfølgelig ikke nøjes med en tjenestepige. Det er fuldstændigt uhørt.

“Sir” giver os et indblik i en kultur styret af et klassesamfund. Men der er fortsat plads til at drømme og forelske sig, da ingen kan kontrollere de menneskelige følelser. Selvom det bestemt ikke er ligetil.

v

Titel: Sir
Original Titel: Sir