Smagen af sult

24. juni 2021 af Amalie Biehe Olsen

Smagen af sult billede

Greis-Rosenthal og Coster-Waldau forfører i Christoffer Boes billedskønne og sofistikerede drama om lidenskab, kærlighed og mad.

I Smagen af sult forsøger Maggie og Carsten (Katrine Greis-Rosenthal og Nikolaj Coster-Waldau) at få privatliv og arbejdsliv til at gå op i en højere enhed. Ud over et ægteskab og to børn (Flora Augusta og August Christian Vinkel) er de nemlig indehavere af den københavnske gourmetrestaurant Malus. De har med andre ord en umættelig appetit på livet og en drøm om at få en bid af alle livets måltider. Altoverskyggende er dog deres fælles drøm om at nå stjernerne – Michelin-stjernerne. Og den drøm foranlediger filmens centrale konflikt – for hvordan forener man jagten på den forjættede Michelin-stjerne med et lykkeligt familieliv?

Filmens handling udspiller sig over en aften, hvor vi følger Maggies jagt på en Michelin-inspektør, der efter sigende har besøgt restauranten og fået serveret østers med overfermenteret citron. Hun vil overbevise vedkommende om at give restauranten en ny chance – et ønske, der forstærkes af Maggies frygt for, at Carsten snart skal finde ud af, at hun har været ham utro.

Sideløbende med Maggies rejse gennem det urbane og smukke københavnske natteliv, giver flashbacks – der er tituleret ud fra madkunstens kombination af sødt, surt, fedt og salt – os det nødvendige indblik i parrets problemer og årsagen til Maggies utroskab. Ligesom en overfermenteret citrons mangel på sødme, mangler der ligeledes sødme i Maggie og Carstens parforhold og familieliv.

Filmen er instrueret af Hr. Boe (Christoffer Boe), der blandt andet har stået bag Journal 64. Manuskriptet er skrevet i samarbejde med Tobias Lindholm, der har instrueret to afsnit af David Finchers populære Netflix-serie Mindhunter og senest stået bag den anmelderroste TV2-serie Efterforskningen om drabet på Kim Wall.

Smagen af sult er enormt vellykket og dragende i sin skildring af Maggie og Carstens komplekse kærlighed til hinanden, der på mange måder bunder i og er resultatet af en stor passion for madlavning. Det forårsager en utroligt stærk synergi, hvor parrets fælles lidenskab for gastronomi også afspejler deres kærlighed til hinanden.

Ovenstående lader sig selvfølgelig ikke gøre uden Coster-Waldau og Greis-Rosenthals bjergtagende skuespilpræstationer individuelt og sammen. De har en intens og dragende kemi, der klæder filmens univers utroligt godt. Jeg må især fremhæve Greis-Rosenthal, der er præcis lige så bjergtagende i sin skildring af Maggie, som hun var i sin skildring af Jakobe i Bille Augusts Lykke-Per fra 2018.

Hr. Boes seneste skud på stammen er et visuelt forførende maddrama, der fungerer utroligt godt især takket være de to talentfulde hovedrolleindehavere. Personligt vil jeg i hvert fald meget gerne se flere konstellationer med Greis-Rosenthal og Coster-Waldau i front. Smagen af sult er primært svær at ryste af sig af den grund, men filmen lykkes også rigtig godt med sin dramaturgi og fortællingen om Maggie og Carstens kompromisløse jagt på stjernerne - en jagt, de fortaber sig i, for når man vil det hele, risikerer man, at intet bliver fuldendt.

Titel: Smagen af sult
Original Titel: Smagen af sult
Premieredato: 24. juni 2021