Lawrence Wetherhold (Dennis Quaid) er lige så tør som han er lektor, og glødende intimt forhold til den victorianske litteratur. Desuden enkemand, og nedslidt far til stræber teenage datteren Vanessa (Ellen Page) og den lidt mere styr på tilværelsen teenage søn James (Ashton Holmes).
De lever sammen hver for sig.
Men der skal en ulykke til for at ændre på trivialiteterne. En dag forulykker Lawrence i et forsøg på at forcere et højt hegn, og vågner op på hospitalet. Her møder han sygeplejersken Janet (Sarah Jessica Parker), der bliver irettesat for sit upræcise sprog, uanet at hun faktisk har været en af hans tidligere elever.
Lawrence bliver hurtigt udskrevet men vil gerne kronisk indlægges, da han til sin gru og rædsel konfronteres med den tabte hjemvendte bror Chuck (Thomas Haden Church). Han er modbilledet af sin bror, potrygende, afslappet, og charmerende, arbejdsløs dagdriver, der gerne låner penge af broren.
Lawrence må ikke køre, så i mangel af bedre, for Chuck husly imod at skulle agere chauffør.
Janet og Lawrence veje krydser hinanden flere gange, og da det kommer ham for øre at Janet har været tiltrukket af ham, vågner en langsom fumlende romance, der med Lawrence ubehjælpsomhed, kan gå i stykker når som helst.
Filmen er en særdeles lovende begyndelse for instruktør debutanten Noam Murro, om fire mennesker der i bund og grund, minus sønnen James, der har fundet sig godt til rette, er de andre tynget af selvfornægtelse, ugidelighed, mindreværdskomplekser, virkelighedsflugt og meget mere.
Filmen balancere fint og selvsikkert mellem de smarte replikker, morskaben og den bidende ensomhed og misforståelser indenunder.
Skuespillet er sublimt, opløftende og særdeles godt castet, hvis man lige ser bort fra Sarah Jessica Parker, der mere står som et trækplaster. Hendes karaktertyper ligner ofte hinanden til forveksling, og der er heller ikke nye facetter at hente i denne film. Ellen Page (”Juno”, ”Hard Candy”, X-Men3” m.fl.) er fremragende, spidende og skrøbelig. Dennis Quaid (”Any Given Sunday”, ”The Day After Tomorrow” m.fl.) leverer en fornem præstation, som den distræte og lidt livstræt lektor. Thomas Haden Church er en af filmens omdrejningspunkter med sin meget underfundige karakter, der vækker en del mindelser om hans medvirken i den fremragende ”Sideways”.
Filmen lægger sig besnærende tæt på de fem stjerner, kan kun varmt anbefales.
Ekstra materialet består kun af en lille trailer kavalkade.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Sandrew Metronome.