Snakehead Terror

14. april 2006 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Snakehead Terror billede

Noget med hugtænder er løs i en sø i Maryland

I et stille og roligt fiskersamfund i Maryland i USA, hærger en dødsensfarlig fisk i den lokale sø. Den dræbende slangehoved-fisk. Det specielle ved fisken er, at den udover at kunne bevæge sig i vand også kan bevæge sig på land. Og så går den efter mennesker! Der er nu gået 2 år efter man tilsyneladende har udryddet bestanddelen af de farlige fisk. Den gift, der blev brugt til at dræbe fiskene har taget alt liv med sig og efterladt et fiskersamfund i økonomisk krise. Af uvisse årsager er fisken vendt tilbage, større og farligere end før.

I stimen på mange b-film, der omhandler overdimensionerede dyr, kommer der endnu en – lige direkte til video, i hvert fald i Danmark. Formularen er klassisk: Vi starter seancen med et par dødsfald og man får ikke lov til at se dyret lige endnu, dernæst flere dødsfald – det ene mere makabert end det forrige. Klimakset er, når kampen udkæmpes mellem helten og (u)dyret.

Snakehead Terror begår sig i en genre, hvor Hollywood skyder det værste møg på markedet, men hvor der til tider også udgives højt budgetterede kvalitetsfilm. Nogle gode eksempler: Godzilla og Lake Placid. Nogle dårlige: Komodo og Boa Vs Python. Snakehead Terror er hverken den dårligste eller den bedste i denne genre, men et sted lige midt imellem ville være passende. Det er når de malplacerede klicheer er åbenlyse, at vi som spektatorer væmmes og når skuespillere som Casper Van Diehn står på rollelisten som stjeneskuespiller. Det gør han ikke her og det gør filmen lidt bedre, skuespillerne spiller faktisk udmærket. At de så bare er havnet i den forkerte feature, kan de ikke gøre for. Kort sagt kan man sige: Hvis man vil frem i Hollywood, må man tage hvad der er.

Der er absolut ingen match til Dødens Gab (Jaws). Det kan være ligemeget hvor meget man genopfinder fortiden, så vil det ikke være originalt og ideen er brugt før.

Gå udenom Snakehead Terror, der er mere bid i Dødens Gab.

DVD ekstra materiale