Snakes On A Plane

9. januar 2007 af Jesper Poulsen

Snakes On A Plane billede

Der er nogle slanger på et fly. Det er dømt til at gå galt. Prøv selv at se...

Ja, så simpelt kan det gøres...

Hvad gjorde The Rocky Horror Picture Show kult? Hvorfor blev Pulp Fiction kult? Og hvordan kan det være at Twin Peaks omtales som en af verdens største kult-serier? Hvad ligger der i at et eller andet produkt ender som kultdyrkelse? Forklaringerne kan variere ret så kraftigt og indeholde svar fra øst til vest – om end har alt hvad der går kult det til fælles, at det skal ses, opleves og føles inden det rammer lige i hjertet! I hvert fald indtil nu, for aldrig har en film som “Snakes On A Plane” været dyrket som kult-objekt inden folk fik resultatet at se.

Først blev der grint over konceptet, for hvem kunne dog se de sjove i at smide slanger ombord på et fly? Har vi ikke set vores dosis af flykatastrofer på film? Og samtidig også en god dosis af film med diverse kryb der hærger menneskeheden? Var der tale om en parodi, når nu også titlen var så fantasiløs at bare hedde “Slanger på et Fly”? Smilet stivnede en smule, da selveste Samuel L. Jackson lurede lunten. Uanset manuskriptet og økonomien, så måtte han bare være med i denne film, da han fik muligheden. En mand der til hver en tid kunne have rynket på næsen og sagt nej tak... Filmen gik hurtigt fra at være b-materiale, til at være det helt store samtaleemne og et sikkert kryds i bogen, hos biografgængere verden over. Lidt lige som da Blair Witch-bølgen hærgede internettet omkring uvisheden om der var tale om sandhed eller fiktion. Fjollede teaser-trailers og filmplakater dukkede op overalt. Og vupti havde Snakes On A Plane, sikret sig kult-status længe inden den fik biografpremiere.

Filmen starter på Hawaii, hvor en ung gut ved navn Sean overværer et mord begået af en magtsyg gangsterboss. Sean stikker af fra åstedet, men opdages af morderne. Gerningsmændene vil nu gøre alt for at komme Sean til livs, så han ikke kan vidne mod dem. Sean får dog beskyttelse af FBI agent Flynn (Samuel L. Jackson), som via et snedigt kneb får Sean og sig selv ombord på et fly til Los Angeles, så Sean kan komme i sikkerhed fra gangsteren. Dog kan de to slet ikke ånde så let op. Gangsterbossen finder nemlig ud af hvilket fly de to befinder sig på, og lige inden afgang får han smuglet en hel samling af giftige slanger ombord på flyet. Nu klarer de hvislende kryb nok resten... Da først helvede er løs i flyet, må agent Flynn træde i karakter og han får nok at gøre med at holde slangerne fra livet på de paniske flygæster. Men der er pludselig giftige dyr overalt, og opgaven ender med at dreje sig, i lige så høj grad, om at holde flyet på vingerne...

Smart aflednngsmanøvre for at få iscenesat Samuel L. Jacksons macho-man. Mordet, Sean og gangsterbossen er mere et skalkeskjul for at få historien om Flynn vs. slangerne på banen. Og det er måske også godt det samme – for det er katastrofefilmen fremfor actionfilmen vi vil se. Der bliver rigeligt med dillemma'er som skal klares og så møder vi også et persongalleri som enten er helte eller dybt frastødende. Her er alt fra den egocentrerede sangstjerne, som hellere end gerne vil redde sit eget liv end andres. Der er den unge dulle som er mere end almindelig heldig, hver gang slangerne slår til, så er der martyrerne, børnene som det er så synd for og ikke mindst alle de dumme ligegyldige som slangerne får gjort kål på, på den ene eller anden måde. En ting er sikkert – har du slangefobi, så kan man såmænd godt gå hen og blive presset, for de klamme kryb slår til og bider sig fast som aldrig før. Animationen er til at få øje på, men det glemmer man da det er så åebnlyst at man skal smile lidt... De findes i alle farver og former og størrelser og der er mange af dem – og i et fly er der ikke mange gemmesteder, hvor slangerne ikke kan komme ind (eller allerede befinder sig). En film som i højere grad end f.eks “Slither” går tæt på, uden at overparodiere. En genre som burde være død anno 2007, men som bør ses som mere end den grundlæggende gode gang underholdning det er. Lad lige filmen komme i gang, så stiger du sikkert også en stjerne i din indre karakterbog, sådan som jeg også oplevede det. I mit tilfælde fra 3 til 4 stjerner... Og tak Sam, fordi du turde!

De grinagtige teaser-trailers, som var ganske effektive fordi de ikke afslørede ret meget, kan findes blandt andet godt ekstra materiale på dvd'en.

SF/Fox.

Titel: Snakes On A Plane