Snitch

8. august 2013 af Jesper Poulsen

Snitch billede

Syv kvarters ørkenvandring med The Rock

Han er en sjov størrelse, Dwayne Johnson, eller måske bedre kendt som The Rock. Dygtig amerikansk fodboldspiller og verdensstjerne inden for den showprægede kampsport Wrestling, og nu Hollywoods 4. bedst betalte skuespiller. Karrieren inden for filmens verden, startede for alvor med en bi-rolle i Mumien Vender Tilbage. Siden spandt det filme Scorpion King af sig, og siden har han medvirket i et hav af film, bl.a. Be Cool, Race To Witch Mountain, Walking Tall, Gridiron Gang, Doom, Get Smart og ikke mindst i filmrækken af Fast And Furious-titler.

Som hårdkogt action-bøf ses The Rock som en nutidig Stallone, Lundgren, Van Damme eller Schwartzenegger-type. Han slår skurkene til plukfisk og leverer så en corny oneliner. Ikke så meget pjat, men så sandelig sjældent heller meget reelt skuespil. Det er han dog i denne film nødtvunget til, da Snitch er baseret på virkelige hændelser samt at hans rolle som ansvarlig familiefar, kræver at Johnson træder i karakter. Entreprenøren John Matthews oplever at hans søn uforvarende angives som narkosmugler, og risikerer en særdeles lang fængselsstraf. Matthews erfarer at noget er galt og at retssystemet på ingen måde beskytter de svage. Derfor forsøger John selv at infiltrere den skjulte verden af stoffer, i håbet om en åbning der kan skaffe sønnen fri af de alvorlige anklager. John må give den som benhård kriminel, for ikke at vække mistanke i narkoverdenen. Det er bare ikke så let, når man dybest set bare er en helt almindelig mand. Men med en stålfast vilje, giver John sig fuldt ud i håbet om at kunne hjælpe sin søn.

Ja, så skal vi til det igen. Vi skal se på The Rocks pumpede træk som giver verdens dybeste panderynker, når han skal forestille at se presset ud. De viser sig også i hans forsøg på at agere trøstemand, mens hans kæmpearme er klar med en krammer. Det er søgt og sørgeligt og fungerer overhovedet ikke. Snitch er baseret på virkelige hændelser, men jeg håber så bare ikke at Dwayne Johnson er den skuespiller som minder mest om den autentiske far, som har gået så langt for at komme denne underverden til livs. Der er bare ikke et gram troværdigt over klippens indlevelsesevne, eller rettere mangel på samme. Det bliver klægt og overspillet på ingen tid, og egentlig sidder denne signatur og er ret ligeglad med om, i dette tilfælde John, kan klare den svære udfordring.

Det er selvsagt et problem, da han helst skulle fremstå som den altoverskyggende helt med hjertet på rette sted. Men for pokker hvor er det dog kedeligt, og hvor snegler handlingen sig frem. Der er godt nok heller ikke megen opbakning fra hverken Susan Sarandon, Barry Pepper eller filmens skurk, spillet af Benjamin Bratt. Snitch er i hele sin eksekvering ganske ufuldstændig, og bestemt heller ikke den action-basker som The Rock fans plejer at kunne sætte næsen op efter. Filmen om John Matthews tid som stikker er en tynd kop the.

Nej, det var altså heller ikke i denne omgang at den tidligere show-sportsstjerne formåede at overbevise mig om at han kan træde i karakter foran et kamera. Men lur mig... Med den strøm der spyttes The Rock-titler ud, så er der mange film fra hans hånd endnu. Jeg regner dog blot ikke med at blive omvendt.

Filmen indeholder intet ekstra materiale.

Mis. Label.

Titel: Snitch