Tommy (NIKOLAJ LIE KAAS) aner ikke, hvad han skal stille op med sit liv. Han er 30 år og går sammen med den forsmåede direktør Ole Finland (NIELS OLSEN) og den højrøstede Flemming Kok (THOMAS BO LARSEN) i en terapigruppe for mænd med et særligt anstrengt forhold til fast arbejde og kvinder. Terapigruppen ledes under streng supervision af terapeuten Grethe (LOTTE M. ANDERSEN), som gennem tillidsøvelser og samtaleterapi forsøger at få de tre på benene igen efter et liv, der ikke har været helt nemt. Det gør det ikke bedre, at Tommy stadig bor hos sine forældre (om end i husets garage), som for længst har mistet gnisten i deres forhold. Mens moderen (KIRSTEN LEHFELDT) dagdrømmer om en kærlighedsaffære med den lokale græske charmør fra pizzeriaet, forsøger faderen (JENS OKKING) med al magt at tvinge Tommy til at løbe hornene af sig, så naboerne ikke skal tro, at knægten er sær, eller det der er værre, feks. Bøsse ! Den dag Tommy erklæres rask, får han noget nølende tilbudt et job som arbejdsdreng hos indehaveren af ”Leifs El” (OLE THESTRUP) (han har ikke begreb skabt om teknik og aner ikke det fjerneste om elinstallationer). Tommys første opgave bliver at skifte rørene i solkæden Royal Suns solarier – og her vil skæbnen, at han møder Royal Suns indehaver, den lidt ældre enke Susse (BIRTHE NEUMANN). Susse (en tidligere Miss Fyn) giftede sig i sin tid med den karismatiske stifter af Royal Sun, Sol-Bent. Susse var uden tvivl en meget smuk kvinde engang, men da Tommy støder på hende, er hun nok nærmere lettere ensom. Susse inviterer Tommy på en drink, som han af mangel på mandsmod takker ja til, og da Susse senere har noget besvær med at sætte sig ind bag rattet i sin hvide sportsvogn, må Tommy, som den hjælpsomme person han er, naturligvis køre hende hjem til hendes store hvide ejendom, hvor alt er udsmykket med statuer af hendes afdøde mand. Susse falder pladask for Tommys uskyldighed og kejtede hjælpsomhed. I et forsøg på at lægge lidt an på Tommy beslutter Susse at ansætte ham som direktør for den landsdækkende solkædes tekniske afdeling. Tommy er ikke klar over Susses skjulte hensigter og har slet ikke lyst til at tage imod jobbet. Men Tommy skal ikke tro, at det hele kun handler om ham. De to terapikammerater Ole Finland og Flemming Kok tvinger Tommy til at tage jobbet (for bliver han direktør, kan han jo også ansætte dem!), og instruerer ham med stor entusiasme i, hvordan han skal tackle sit nye job og ikke mindst, hvordan han skal gøre indtryk på Susse. Med hjælp fra sine tro væbnere får Tommy et stort kontor, Porsche firmabil og adgang til diverse receptioner og mondæne jagtselskaber. På et stort anlagt jagtselskab for det bedre borgerskab opfordrer Susse Tommy til at skyde et prægtigt dyr til hende. Ole Finland og Flemming Kok (som nu er ansat i mellemlederstillinger i koncernen) har allerede lagt en plan, som skal sikre, at Tommy kommer hjem med det flotteste jagttrofæ. Men som de fleste af deres projekter, går det hverken værre eller bedre, end at Tommy skyder Danmarks ubetinget mest fredede fugl! Susse er ligeglad, hun vil bare gerne have Tommy. Men det er ikke så nemt, for den store aldersforskel gør, at jalousien raser, og misforståelserne gør det overordentlig svært for de to at finde ind til hinanden. Det falder bestemt heller ikke i god jord, da trekløverets idé om at sælge cowboytoast, øl og cigaretter til kunderne i solcenteret ikke slår an. Solcentrets administrerende direktør Johannes (Peter Gantzler) er hurtig til at se sit snit til at få vippet Tommy ud. Så faldet fra tinderne synes ubarmhjertigt snublende nær. Tommy må nu tage kampen op imod en masse fordomme, og heldigvis får han god hjælp fra sine 2 venner, hvis intelligens godt nok ikke er blandt de højeste, men til gengæld rummer de en masse livserfaring.
’Solkongen’ er den 3. film i et succesrigt samarbejde mellem Tomas Villum Jensen (instruktør) og Michael Obel (producent). De to første: ’Min Søsters Børn’ og ’Min Søsters Børn i Sneen’ blev tilsammen set af næsten en million mennesker! Denne gang er det lykkes Thura Film at sikre ’Solkongen’ et budget på ca. 17 millioner kr., hvilket har givet Thomas Villum Jensen mulighed for at henlægge filmen til det idylliske Sydfyn, med hvad deraf følger af locations, som alle har været med til at give filmen dens særlige karakter.
Tomas Villum Jensen er ud af den amerikanske tradition. Allerede da han som 14-årig startede som operatør i den lokale biograf, var hans foretrukne instruktører alle nogle, der kunne noget med action og det store format. For Tomas Villum Jensen har det aldrig været et must at lave film for en smal kreds. Han vil tale til publikum, og han vil have dem ind i biograferne: For, som han siger: ”Jeg er overbevist om, at man sagtens kan lave højniveaufilm, uden at de er ukommercielle”.
Med ’Solkongen’ var der derfor ikke lagt op til en Dogmefilm med minimalt budget og håndholdt kamera. Tomas Villum Jensen har villet have det ypperste, der kan fås for penge i filmmiljøet i dag. Filmen er lavet i anamorfisk scope – et format der giver det største negativ og dermed det bedste billede – og hvis efterarbejde kun kan laves på laboratorier i Tyskland. Der er udelukkende filmet på location i Svendborg og omegn, og da vejret ikke artede sig de 2 måneder, produktionen stod på, var det hver dag en kamp at få scenerne i kassen, ligesom det selvfølgelig var et logistisk puslespil at få hold og skuespilleres kalendere til at passe sammen, så langt hjemmefra. Men det var det værd.
Tomas Villum Jensen har fået den film, han allerhelst ville have, med de skuespillere, han allerhelst ville have. Mange af dem private venner og mennesker, han er vokset op sammen med – et skuespillerhold, som altid leverer varen, og som han ikke ville tøve med at engagere igen. Og så gør det jo ikke noget, at manuskriptet er blevet til sammen med vennen Anders Thomas Jensen, der de seneste år vel nærmest har udviklet sig til en af de mest spændende manuskriptforfattere indenfor dansk mainstream film.
Når man se Solkongen, så sidder man hele tiden med et lille smil om læben, sikkert det samme smil, man har på fornemmelsen hele holdet foran og bagved produktionen også har siddet med under indspilningsforløbet. Der er absolut sjov og ballade over hele linjen og Anders Thomas Jensens manuskript giver os endnu engang mange finurlige drejninger og sjove hentydninger til vores hverdag, og dens til tider tossede scenerier, vi er vidne til, uden vi måske helt er klar over et. Skuespillet er morsomt og replikkerne er veldrejede og sidder lige i skabet. Absolut et godt bud til en kold efterårsdag hvor man trænger til en moderne Dansk folkekomedie.
Ekstramatrielet på Solkongen byder ikke på det helt store, men det der er, er til gengæld meget godt.
Kommentarspor med Tomas Villum Jensen og Nikolaj Lie Kaas. Her bliver der snakket løs og der kommer både guldkorn og sjove historier frem.
Dokumentar: Bag om Solkongen.
Trailer til Solkongen.
På audio siden er der mulighed for at vælge imellem: Dansk DD5.1 / DTS5.1.
Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 3 ud af 6 stjerner.
Filmen er venligst udlånt af Sandrew Metronome.