Som støv fra himmelen

8. september 2011 af Ana Janic

Som støv fra himmelen billede

Når kærlighed gør ondt i mere end en forstand …

Blod er tykkere end vand, siges det. I det rørende drama, Som støv fra himmelen, kommer denne meget udbredte talemåde på en prøve.

To forældrepar, på hver sin side af den økonomiske skillelinje, kæmper om den samme lille dreng, Joey. Drengens biologiske forældre, den tidligere alkoholiker Rip (Barry Pepper), der lige er kommet ud af fængslet og dennes skrøbelige kone, Wendy (Mira Sorvino), der gennem årene har tålt adskillige tæsk fra Rip, er ved deres genforening overbeviste om, at de er klar til at påtage sig forældrerollen over deres bortadopterede søn. Joeys adoptivforældre, den imposante, men følsomme Jack (Cole Hauser) og den kærlige Molly (Kate Levering), der har det sværest ved at acceptere de gruende fremtidsudsigter mht. deres søn, er på sin side både chokerede over Rip og Wendys pludselige udmelding og bitre over deres begrænsede handlemuligheder.

Hver især kæmper de med at forholde sig til realiteterne og de omrokkede livsomstændigheder. Rip tyr til flaskens beroligende virkninger, Wendy svælger i romantisk nostalgi, Jack udtømmer samtlige muligheder, og Molly går ind i sig selv. Hvad med lille Joey? En elsket kastebold mellem de, som altid har elsket ham og de, der endeligt har besluttet sig for at gøre det …

Realistiske skildringer, der hverken drukner i sentimentale farvande eller lader sig skræmme af voldsomme følelsesmæssige storme, er blot en af de mange faktorer, der gør denne lille film om et stort emne yderst anbefalelsesværdig. Fantastisk skuespillerhåndværk eleverer dertil filmens kvaliteter betragteligt. Mira Sorvinos navn har denne anmelder længe savnet at se som hovedrolleindehaver i en god film. Ventetiden er over, for i Som støv fra himmelen udfolder hun sine følelsesappellerende sider til fuldkommenhed. Hendes triste, betagende pandaøjne er mere udsigende end tyve tusind år i hver en scene, hun er med i.

Nævnes og roses skal også Barry Pepper (bedst kendt fra 25th hour 2002) som white trash-alkoholikeren, hvis knugede knytnæve altid maltrakterer Wendys forsvarsløse udtryk, når livet serverer skuffelser og modstand som permanent kost.

Filmens allerstærkeste trumfkort er dog dens skærende hverdagsrealisme, der hverken retoucherer det grimme, det smertende eller det giftige væk, men vælger sådan set heller ikke at fokusere entydigt på det pessimistiske. Livet er hårdt, ja, komplekst og meget lidt retfærdigt. Men det er også, banalt sagt, hvad man gør det til. Som Wendy forklarer det en anelse poetisk for den forvirrede Joey, så gemmer der sig et håb, et ønske inde bag mælkebøttens mange frøer. Et vigtigt håb, et livsbærende ønske, som man aldrig, aldrig må give slip på. Selve livet beror på det. Kærligheden ligeså.

Som støv fra himmelen kravler langsomt, men stabilt ind under huden på sin seer, uden at efterlade misformede ar på den følelsesmæssige hud.

Måske snarere en mellemting mellem en bitte skramme og et svagt sugemærke, begge en væsentlig påmindelse om livets og kærlighedens svie og salighed.

Another World Entertainment.

Udover filmens trailer, slideshows og diverse andre trailers byder ekstramaterialet både på slettede scener (med instruktørkommentarer, som gør det meget spændende) og en dokumentar bag om filmen, der giver et godt indblik i filmarbejdet. 3 ON-Z stjerner herfra!

Titel: Som støv fra himmelen
Original Titel: Som støv fra himmelen
Premieredato: 23. august 2011