Filmen bliver indledt med en dyster, mørk og tumult scene. Vi ser silhouetter af menneskekroppe liggende sovende med tæpper og al deres tøj på. Gøende hunde kommer løbende og politiet ankommer med knipler og jager de hjemløse ud af den offentlige bygning. Filmen går i gang.
Hovedpersonen Baptiste (Jean Rochefort) er lærervikar i matematik på forskellige folkeskoler. Han får ofte tilbudt faste stillinger, men takker pænt nej. Han foretrækker friheden og ingen forpligtelser.
Der sker et uventet brud på hans faste rutiner med at køre væk på sin mobylette. Én af hans elever, den 11-årige Matthias bliver ikke hentet af sin fader. Baptiste kører ham hjem, men faderen skal til Monaco og drengen er til besvær. Matthias får Baptiste til at køre ham på mobyletten langs de sydfranske strande, indtil de når til den restaurant, hvor Matthias’ moder har sommerjob. Hun bliver ikke glad for at se sønnen og står med korslagte arme og spørger, hvorfor han er kommet. Til sidst omfavner hun sønnen let.
To hvileløse eksistenser
Filmens budskab som gennemsyrer filmen fra dens begyndelse er temaet om frihed til at vælge forpligtelser, traditioner, vaner og familien fra om nødvendigt. Filmens historie handler om to hvileløse eksistenser, som konstant er på vej væk fra, hvor de befinder sig. Sandra (Louise Bourgoin) nævner i begyndelsen af deres relation, at man mister venner, når man konstant er på vej væk og lægger bekymringer, sorger og mennesker bag sig.
Både Baptiste og Sandra har deres ustabilitet og psykiske problemer lige under huden. Hun kan ikke styre sine penge og sine forhold til mænd. Han har haft store alkohol og psykiske problemer, som endte med en indlæggelse på en galeanstalt. Han bliver rådvild, hvis han ikke er ’indenfor sin firkant’. Det er hans rejsetaske, bøger og mobyletten.
Det de begge har tilfælles er deres frihed og forpligtelser er de ikke gode til.
Deres karakteristika er vidt forskellige. Han er af væsen tænksom, virker fattet og velovervejet i sine valg af formuleringer. Hans blik er intenst.
Hun er cool på overfladen, flirtende og har en provokerende attitude.
Frihed til at vælge fra
Filmen når langt ind i hovedpersonens psykologiske tilstand fra tidligere barndom og ungdom til filmens skildring af ham som voksen. Han var yndlingsbroderen, den vellidte ven, moderens og faderens yndlingssøn alias ’le fils preféré’. Han var ganske enkelt familiens udvalgte. Han var et geni i matematik og astrofysik og udviste også talenter indenfor både kunst og sport.
Baptiste’ familie kan sammenlignes med et dynasti. De har traditioner og vaner gennem flere generationer. Alt går i arv til næste generationer, som forventes at tage imod de forudbestemte roller og alt, hvad disse indebærer. Familiens hus er nærmest et slot i det smukke sydfranske Bézier. Der er skov, landskab, tjenestefolk, tennisbaner, swimmingpool og dyre biler.
Nicole Garcia har skabt en veldrejet lille filmperle. Hun går på opdagelse i et menneskes psyke, når dette bryder med traditioner, vaner – sin habitus og vælger et helt andet liv.