South Park - The Complete First Season

16. januar 2008 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

South Park - The Complete First Season billede

Tag vel imod fire drenge og deres vanvittige verden!

Hvad gør man når man skal anmelde en dvd-udgivelse der indleder med at proklamere at det følgende ikke bør ses af nogen på grund af programmets handling og sprogbrug? Ja, man ser naturligvis videre – for så ved man at intro'en stammer fra South Park – en af vor tids mest geniale serier, da den har outrert indhold og syge figurer men på sin vis også er ganske nuttet, da alt foregår i et Cirkeline-univers, hvor alt er tilladt!

Man tør jo dårligt nok tænke på hvad der er foregået inde i hovederne på Matt Stone og Trey Parker inden South Park dukkede op på amerikansk tv 13. august 1997. Lidt over 2 år senere fik vi danskere lov til at se med for første gang, med mindre man allerede havde snydt via internettet. Små klip fra første sæsons afsnit var pludselig all-over-the-place, og serien havde en solid fanbase den vej fra, inden DR2 blæste det første afsnit ud i æteren i efteråret 1999. Hvem husker ikke Cartmans Kyle's Mom Is A Bitch (i d-mol) som strøg rundt fra mailbox til mailbox i sin tid.

Nåh, langt om længe har vi nu fået udgivelserne samlet i box-sets, og ret atypisk udkom sæson 5 sammen med sæson 1 og 2 i starten af december. Men hul i det – at sæsonerne (som danske udgivelser) er på trapperne frem for dvd'erne med blot 2 afsnit, er klart at foretrække. Men kender du slet ikke noget til South Park, så er det nok lidt af et must at starte i kronologisk rækkefølge, selvom de fleste afsnit siden kan ses i random mode. Four Boys – One F**ked Up Town, og så er vi i gang.

I seriens allerførste afsnit får vi naturligvis præsenteret miljøet vi befinder os i, samt de primære figurer (inden serien eskalerede og bl.a. inviterede en masse kändisser til at lægge stemme til bi-rollerne). Vores fire knægte Stan, Kyle, Cartman og Kenny står og venter på bussen. Kyles lillebror, Ike, dukker op. Ike er ikke gammel nok til at gå i skole, så han får et par kommentarer med på vejen. Go Home, You Little Dildo, råber Cartman efter Ike. Så er tonen lagt, og ikke længe efter bliver vi præsenteret for disciplinen Kick The Baby, hvor Kyle losser Ike gennem luften, så han (første gang) smadrer ind i 4 postkasser. Så er volden på plads. Så mangler vi bare den syge handling – hvilket kommer til udtryk da Cartman fortæller om en drøm hvor han bliver bortført af rumvæsner som giver ham en rektum-operation, så sære ting begynder at komme ud af hans bagdel. Det viser sig at være alt andet end en drøm, og inden længe har rumvæsnerne også slået en del af egnens køer ihjel, så de resterende forsøger at komme ombord på et tog for at slippe væk fra South Park. Dertil kommer at rumvæsnerne siden bortfører Ike i deres flyvende tallerken. Nu har drengene brug for råd, og hvem er bedre til det end skolens kok Chef, der er drengenes allierede i enhver sammenhæng. Han er en rigtig pigernes ven, og han elsker at synge. Ja, ofte synger han en sang til drengene om hvordan de kan løse deres problemer. Omvendt står det til med drengenes lærer Mr. Garrison, som undertrykker sin seksualitet gennem sin hånddukke Mr. Hat. Meget venlighed er der heller ikke at spore hos Mrs. Crabtree som kører skolebussen. Hun er altid for sent på den, så humøret er derefter. Hun råber og skælder ud konstant. Hjælp er der heller ikke at hente hos ordensmagten. Officer Barbrady er byens nok dummeste person. Han fejltolker konstant forbrydelse, straf og skyld – eller forsøger at snakke uden om.

Drengenes mission bliver nu at få Ike tilbage fra rumvæsnerne og samtidig at få sat en stopper for flere ko-drab. Uden at afsløre hvordan det går, så må man bare tilskrive sig at Cartman Gets An Anal Probe er et kult-afsnit af karat, og en værdig indledning til en fantastisk serie som umiddelbart virker primitiv, men rummer alle de facetter som gør at man får sin store dosis grin. Det er skam ikke for sjov at serien har rundet de 150 afsnit og siden fik sin egen film South Park: Bigger, Longer & Uncut, hvor USA ender i krig med Canada – og hvor Uncle Fucker-sangen blev en landeplage.

South Park Sæson 1 indeholder alle 13 episoder. Og hvor er der mange herlige af slagsen. Specielt er jeg helt pjattet med Volcano, hvor drengene tager på jagttur sammen med Stans onkel Jimbo og dennes ven, Vietnam-veteranen Ned, som snakker gennem en strubebox pga. for mange smøger. Der bliver skudt og plaffet en masse dyr, lige indtil en vulkan bryder ud og fanger jagtselskabet. Memorabelt er også afsnittet Death, hvor Stans bedstefar ønsker at komme herfra. Døden kigger forbi, men den er på jagt efter Kenny, til stor irritation for Stan's bedstefar som forsøger at provokere Døden til at skifte kurs. Starvin' Marvin er også værd at nævne. Det er titlen på afsnittet hvor drengene anskaffer sig et sponsorbarn fra Ethiopien, og det ender ikke helt som de havde forestillet sig. Sæson 1 byder også på optrædender af Robert Smith fra The Cure, Barbra Streisand, Sidney Portier, Elton John i figurform – mens stemmerne til figurerne leveres af bl.a. Jay Leno og George Clooney (som homo-hund). Du kan også møde jule-bæen Mr. Hankey, Cartman klædt ud som Hitler, se en elefant parre sig med en gris, se Mr. Garrison få en plastic-operation så han kommer til at ligne David Hasselhoff og ikke mindst følge jagten på hvem der er Cartmans far.

Man kommer hurtigt til at holde af det bizarre univers, som drengene er placeret i. Og alle med respekt for sig selv, har også en favorit blandt de 4 drenge. Den tykke dreng Cartman med det ondeste sprogbrug, Kyle som må lægge øre til meget da han er jøde, Kenny som er den fattige mumlende dreng, som dør i hvert afsnit eller Stan som brækker sig hver gang hans kæreste Wendy taler til ham. Alternativt har du en favorit blandt byens øvrige beboere, som alle har deres særheder.

Alt i alt en henrivende udgivelse som vi er mange der har ventet længe på. Og forventningerne er til fulde blevet indfriet. Kender du ikke South Park, så er der ingen udskyldning for ikke at komme i gang.

Dvd'en indeholder tilmed en sjat underholdende ekstra materiale:

A South Park Thanksgiving
Cartman - O Holy Night - Music video