Den 64-årige franske skuespillerinde Isabelle Huppert har rundt regnet været med i 110 film, siden hendes debut i 1971. Hun blev i 2016 Oscarnomineret og Golden Globe nomineret for hendes betagende og voldsomme præstation i den kontroversielle film "Elle". Som Frankrigs svar på Hellen Mirren, er hun den type skuespiller, der sjældent laver en dårlig film. Og selv i de mindre gode film, som hun medvirker i, leverer hun altid en stærk præstation. Og i Bavo Defurne's "Souvenir" er det også Huppert, der utrætteligt bærer filmen på hendes skuldre.
Fortidens succes
Liliane var engang kendt som "Laura", der var en talentfuld og smuk sangerinde, som i 1974 blev toer efter ABBA i Eurovision Song Contest med ørehængeren "Souvenir". I dag arbejder hun på den lokale fabrik, hvor hun producerer kager i massevis, og drømmer sig tilbage til fortidens succes. Da den 21-årige Jean begynder at arbejde på fabrikken, bliver Liliane's tilværelse vendt på hovedet. Jean forelsker sig håbløst i Liliane og får hende langsomt overbevist om, at et comeback måske ville være godt for hende. Men er hun overhovedet klar til at synge igen?
Troværdig og dragende
Filmens absolutte omdrejningspunkt er unægteligt Isabelle Huppert. Hun er utrolig smuk og vanvittig talentfuld. Det er enestående, hvor dragende hun kan være, selv i disse mindre film, hvor plottet måske virker en anelse for tyndt. Men hun er en sand mester i at forme en karakter. Jeg følte oprigtigt med Liliane og hendes konstante sippen af whiskysjusser og de mørklagte gardiner i hendes lejlighed, som giver et troværdigt billede af en deprimeret kunstner, som savner at praktiserer sit sande kald - som i Liliane's situation er at synge. Hendes romance med den 21-årige Jean (Kévin Azaïs), en talentfuld bokser, er ligeså troværdig, og de to hovedroller får skabt en uimodståelig kemi imellem hinanden.
Velplaceret humor
Musikken og fotograf Philippe Guilbert's stilsikre billeder skaber en fin stemning i filmen, der passer godt sammen med den varme tone i manuskriptet. En gang imellem har filmen dog en smule tendens til at være for sentimental, specielt i de scener, hvor Liliane og Jean skændes. Her fremstår Jean først og fremmest irriterende, fordi at han virker som et lille barn, der ikke får sin vilje. Filmen har også sine problemer med en del klichéer undervejs, men på den anden side, virker det heller ikke til at Defurne prøver at undgå dem. Humoren er dog dejligt velplaceret og især Jan Hammenecker, som spiller Jean's far Eddy, der også er fuldstændig forelsket i Liliane, er dejligt akavet morsom.
"Souvenir" er en skøn, sjov og romantisk film og midt i det hele lyser Isabelle Huppert endnu engang op, og overskygger alle andre i filmen med hendes prominente tilstedeværelse.