Sparkle

5. maj 2008 af David Lund

Sparkle billede

"Sparkle" gnistrer ikke som den vil, til gengæld skaber den forventninger til fremtiden for både skuespillerne og instruktørerne.

Med lidt hjælp fra vennen Vince, flytter Sam og hans mor, Jill, fra forstæderne til storbyen London for at prøve lykken. Jill er en ukendt, aldrende sangerinde der er overbevist om sit eget talent, og Vince er ligeså forgabt i hende men holder det hemmeligt. Sam har store forventninger til London, og hans charme skaffer ham hurtigt et bedre job end tjener med minimumsløn, da han møder Sheila. Hun er ganske vist oppe i årerne, men Sam får både et job som assistent men også et forhold med Sheila. Til en af hendes fester møder han dog endnu en kvinde, denne gang en på hans egen alder, ved navn Kate. Han bliver hurtigt forelsket i den smukke og mystiske kvinde, og får svært ved at styre begge forhold… især når han finder ud af, at Kate er Sheilas datter.

”Sparkle” er en nymoderne 80’er komedie der er mere letsindig end den har lyst til, og ligeså mindre sjov end den prøver på. Humoren er dog heldigvis underspillet, så den er ikke spækket med pinlige situationer af slapstick komik og lignende. Nej, filmen har et ganske afslappet tempo, og en ganske naturlig samt realistisk tilgang til sit materiale. Derudover er Shaun Evans som Sam en helt fantastisk hovedrolle, der kan charmere sig nemt ind i de fleste pigehjerter på trods af hans ellers umoralske handlinger. Dette er filmens forcer, og så ikke så meget mere. Som sagt har vi set denne historie så mange gange før hovedsageligt i 80’erne, og dengang virkede den noget friskere og sjovere end i dag hvor man egentligt bør prøve på noget nyt. Filmen ihærdige forsøg på at kæde alle karaktererne sammen med hinanden hovedsageligt som familiemedlemmer er ligeså en smule fortænkt og trættende. Dog er ”Sparkle” en underholdende lille sag, man da bestemt ikke slukker for, når den først er gået i gang.

Skuespillet er en vigtig del af historien, og da filmen er britisk er skuespillerholdet naturligvis ligeså. Briter er så dejligt naturlige i deres sprog og mimik, og det er sjældent at nogen træder ved siden af, og det sker da heller ikke i ”Sparkle”. Med Bob Hoskins som den kluntede og varme Vince og Anthony Head (Giles fra serien om ”Buffy The Vampire Slayer”) som en provokerende men flink homoseksuel kan det ikke gå helt galt. Shaun Evans som Sam er dog manden der overskygger alle de kendte, og han har da også skaffet sig en bunke roller siden filmen her, hvor den fremragende ”Boy A” bør nævnes. Amanda Ryan som Kate giver ligeså et nuanceret billede af sin figur. Instruktørerne Tom Hunsinger og Neil Hunter er et team der både før og efter ”Sparkle” har lavet film sammen. Selvom det ikke er mange film, er de stadig navne som mange briter kan nikke genkendende til. Bortset fra det halvrodede manuskript, gør de to et godt stykke arbejde med deres skuespillere og med kameraet, der formår at skabe nogle flotte billeder ud af typiske dagligdagsting.

Det er svært ikke at holde af ”Sparkle” men det er ligeså svært at holde af den, for på nogle områder er filmen nærmest fantastisk, men desværre er den på de essentielle områder en noget forudsigelig og ligegyldig omgang. Hvis instruktørerne blot får fat i et fremragende manuskript og bruger Shaun Evans igen, er jeg den første til at købe filmen, men ”Sparkle” ender som et produkt der sætter flere forventninger i gang end den opfylder.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

PAN Vision.

Titel: Sparkle