Streaming anmeldelse

Spider-Man: Across the Spider-Verse (Blockbuster)

16. august 2023 af Natasha Margrethe Jensen

Spider-Man: Across the Spider-Verse (Blockbuster) billede

Alle kan bære Spider-Man masken. Det er den måde du bærer den på, som gør dig til en helt. Miles Morales er tilbage i næste kapitel af Spider-Man. I den nye film står Miles over for en masse nye multiverser og skurken Spot, og han slår sig igen sammen med Gwen og et nyt team af Spider-Men.

Spider-Man: Across the Spider-Verse er en efterfølger af Spider-Man: Into the Spider-Verse. Der er gået fem år siden vi fik den første film, som blev et kæmpe hit, og hvis man ikke i forvejen var til animationsfilm, så kan det være denne film var med til at ændre ens syn på animation. Den nye film forsætter fra hvor den første film sluttede. Og for første gang oplevede jeg noget, som jeg ikke helt har prøvet før.

Jeg var inde og se filmen i biografen lige da den var udkommet tilbage i starten af juni. Jeg syntes den første film var virkelig god, så mine forventninger til den nye film var høje. Om forventninger måske var for høje, er spørgsmålet, men jeg gik lidt skuffet fra biografen. Jeg følte ikke filmen levede op til den første, og jeg forstod ikke helt alle de gode anmeldelser, som filmen fik. Dengang ville jeg kun give filmen tre stjerner. Jeg oplevede dog, at jeg i lang tid efter ikke kunne lade være med at tænke over filmen. Og det undrede mig, at jeg tænkte så meget over den, når jeg nu ikke var helt begejstret over den. Efter lidt tid blev jeg faktisk helt i tvivl, om tre stjerner var for lidt. Nu er det lidt over to måneder siden filmen udkom, og jeg har set filmen endnu engang hjemme i min lejlighed. Da jeg så den for anden gang, kom jeg med et spørgsmål til mig selv - hvordan i alverden kunne jeg mene, at filmen var så skuffende første gang jeg så den?

I forsættelsen på den første Spider-Verse film, bliver Miles Morales genforenet med Gwen. Sammen bliver de kastet ud i et hav af multiverser, da han vælger at følge Gwen og en gruppe af Spider-Men (eller Spider-People hvis man vil kalde dem det), som har til opgave at beskytte multiversets eksistens. Der opstår dog en konflikt, da der er uenighed om hvordan situationen med den nye skurk Spot skal håndteres. Samtidig finder Miles sig selv i en situation, hvor han må vælge, om han vil stille sig op imod de andre Spider-Men for at redde dem, som han elsker.
I den nye Spider-Man film kommer vi mere i dybden med nogle af karaktererne. Gwens historie bliver uddybet en del mere, og det er en spændende historie vi får fortalt. Og vi får en masse baggrundshistorie hos en masse af de andre karakterer. Og det er en af de ting, som virkelig skaber en dybde og masse spænding i filmen.

I Spider-Man: Across the Spider-Verse kommer vi til at møde 240 nye karakterer og bliver introduceret for seks nye universer. Phil Lord, Dave Callaham og Christopher Miller som har skrevet historien har sandelig ikke holdt sig tilbage med at udvide filmens horisonter. De havde ellers sagt til Sony, at denne film ville have samme størrelse som den første film. Det holdt vist ikke helt.

Det er en forholdsvis lang animationsfilm på hele 140 min., som man ikke ser så ofte igen. Men heldigvis gør det ikke så meget med denne film, da den er underholdende fra start til slut. Det visuelle i filmen skuffer bestemt heller ikke. Første gang jeg så den tilbage i juni måned, var det visuelle en af de ting, som jeg lagde mærke til. Det var godt i den første film, men det er virkelig også godt i denne her. Der bliver leget med en masse visuelle effekter i forhold til animation i forskellige formater. Hvad jeg præcis mener med det er, at vi ser fx Spider-Man som tegneserie animation, lego animation osv.

Filmen har fået en masse ros af mig. Hvad der gjorde jeg ikke var fan af filmen i første omgang kan jeg ikke svare på. Jeg kan dog sige, at jeg er ville anbefale andre at se filmen. Jeg kommer i hvert fald til at se den igen.

Titel: Spider-Man: Across the Spider-Verse
Original Titel: Spider-Man: Across the Spider-Verse
Premieredato: 14. august 2023