Spider-Man: Into the Spider-Verse

13. december 2018 af Maria Bjerregaard

Spider-Man: Into the Spider-Verse billede

”Spider-man: Into The Spider-verse” er superhelte sjov og action på højeste niveau. Animationen er god og solid med sublime skuespilspræstationer. Dette er ganske enkelt en af den bedste Spider-Man film her til dato.

Karakteren ”Spider-Man” har efterhånden været fortalt rigtig mange gange over de seneste 20 år. Hvis man ikke kendte til den populære comics, så stiftede man højt sandsynligt bekendtskab med figuren i 2002 ”Spider-Man”, hvor Tobey Maguire indtog rollen som den nørdede akavede teenager med de overnaturlige kræfter. Senere blev det til Andrew Garfield, hvorpå det nu er Tom Holland, som både har medvirket i Avengers filmene og i sin egen film ”Spider-Man: Homecoming”. Nu er turen så kommet til en animeret version af den kække superhelt. Og før man siger ”åh nej, nu ikke endnu en Spider-Man”, så kan man godt skifte attitude. Dette er nemlig en af de bedste Spider-Man film.

Et syret univers
Vi følger her teenageren, Miles Morales ( Shameik Moore), der lige har skiftet til en privatskole og ikke rigtigt passer ind. Hans far er politibetjent og moren arbejder som sygeplejerske, og ønsker kun det bedste for deres lille dreng. Men Miles savner det gamle nabolag og sine venner. Han er tæt knyttet til sin onkel Aaron ( Mahershala Ali), som støtter hans drøm om lave graffiti. Det er også sammen med Aaron at Miles liv bliver vendt op og ned, da han bliver bidt af en radioaktiv edderkop og pludselig får superkræfter. De samme som deres eksisterende Brooklyn superhelt Spiderman (Jake Johnson). Samtidig har byen magtsforbryder, Kingpin (Liev Schrieber) udviklet en accelerator, som åbner portaler for paralleluniverser. Dette får store konsekvenser for de andre Spider-Man karakterer i deres respektive universer, og Miles skal nu finde sine indre kræfter, som gør han til den superhelt, han nu engang er blevet.

Et utrolig sjovt Spiderman-univers
Selve Miles Morales figuren blev skabt i 2011, og det er den første afroamerikanske/puertoricanske superhelt for Marvel. Han er ikke præcis som Spider-Man, men de deler stadig de samme træk, i at Miles er en begavet og nørdet out-sider. Men derfor er han nu en god tilføjelse ind i Spider-Man universeret, hvorpå det også giver Sony mulighed for at introducere andre Spider-Man karakterer. Og det er blevet super sjovt! De formår at gøre grin med sig selv og hele superhelteuniverset, men drager også inspiration fra andre filmuniverser. Her kan nævnes den utrolige sjove spoof af Pelle Gris, som her har fået navnet Spider-Ham. Desuden bliver der også introduceret Peni Parker, som er inspireret af anime-genren. Alle karaktererne skaber en fornuftig og behagelig tone for det allerede eksisterende Spider-Man univers. Og et lille glimt af den nu afdøde Stan Lee gør en varm i hjertet. Denne version blev set på engelsk, men mon ikke også den fungerer fint på dansk?

Topunderholdning for alle aldre
Denne nye Spider-Man film er sandsynligvist lavet for at tiltrække en nyere række fans, men prøver også at forkæle de eksisterende, som er vokset op med Spider-Man karakteren. Og det lykkes Sony ganske fint med. Der er nemlig sjov og ballade til alle generationer. Den vover noget med sin animation, hvori den blander tegnefilm og comic-replikker. Og det virker som om, at karaktererne er bevidste om, at de befinder sig i et superhelteunivers, hvorpå de læser gamle comic books for at genopfriske hukommelsen. Dette gør også, at replikkerne er skarpe og ualmindelige sjove. Spider-Man er bare en karakter, man kan relatere sig til. Selvom man ikke går rundt med skjulte superkræfter, så kender alle følelsen af, at føle sig udenfor og lidt akavet, samtidigt med at man prøver at finde sin plads i verden. Og tilføjet en god omgang comedy, så skal det hele nok gå godt.

”Spider-Man:Into the Spider-Verse” er en af de bedste Spider-Man film. Den er tæt på at overgå ”Spider-Man:Homecoming” fra sidste år, fordi den simpelthen kan noget med den unikke animationsstil og action pakket humor. Selvom noget af filmen mener om en vaskeægte LSD-tur, så skal man bestemt ikke udskrive denne Spider-Man film.

Titel: Spider-Man: Into the Spider-Verse
Original Titel: Spider-Man: Into the Spider-Verse
Premieredato: 13. december 2018