Spøgelser I Mørket

25. februar 2011 af Jesper Poulsen

Spøgelser I Mørket billede

Trekantsdrama med dansk islæt...

The Eclipse batter ikke helt nok til en dansk dvd-udgivelse, så filmens titel er ændret til Spøgelser I Mørket. Umiddelbart noget frit vil jeg mene, men ikke nødvendigvis ueffent. Filmen handler nemlig om livets skyggesider. Enkemanden Michael Farr (Ciaran Hinds – München, There Will Be Blood) tidligere skolelærer og skabsforfatter, er alene tilbage med sine to børn, efter konen Eleanors død. Han hører lyde og ser syner ved nattetid, og har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi. Som arrangør af en litteratur-festival, har han til opgave at agere chauffør for Lena Morelle (Iben Hjejle – Klovn, High Fidelity, Modstand), forfatter til spirituelle bøger. Michael er meget fascineret af Lena, og betror sig til hende angående hans nattesyn. De to kommer tæt på hinanden, men på tværs kommer Nicholas Holden (Aidan Quinn – Legendernes Tid, Frankenstein, Jonah Hex), forfatter og Lenas tidligere flamme. Og så er der lagt op til et opgør mellem den bryske Nicholas og den stilfærdige Michael.

Til det danske publikum, har man ud over titlens ændring også gjort en del ud af at lade Iben Hjejles rolle være hovedkarakteren. Hvis man altså læser resumé på cover-ryggen. Det skal man imidlertid ikke lade sig narre af, for historien handler altså om Michael Farr, hans sorg, hans kærlighed, hans børn, hans plagsomme syner – ja, ganske enkelt om hvordan det er at være ladt tilbage. Historien som danner belæg for filmen er taget fra Billy Roches ”Tales From Rainwater Pond”. Roche spiller desuden selv en rolle i filmen. Omsat til film af Conor McPherson, som har haft 6 års pause fra instruktørstolen siden The Actors fra 2003. Filmen er en meget sensitiv og dvælende rejse med fokus rettet mod Michael Farr, og så Morelle og Holden som tordner ind i Michaels verden, med modsat fortegn.

Står man med filmen i hånden, kunne man godt foranlediges til at tro at der var tale om en gyser. Dels titlen, men også selve coveret som er mørkt og dystert. Men her er altså tale om et kærlighedsdrama, og absolut minimal uhygge. Og det er netop den stille og forfinede del, som trækker sine spor og øjensynligt også har kåret filmen til tre-dobbelt vinder ved Irish Film and Television Awards 2010. Bedste film, bedste manuskript og bedste mandlige birolle, som gik til Aidan Quinn.

Til gengæld er der ikke meget charme over Iben Hjejle. Nogen ørn til at tale engelsk, bliver hun nok aldrig. Rollen som Lena Morelle kunne i mine øjne have været spillet af hvilken som helst kvindelig skuespiller. Og om det så er en festlig gimmick eller ej, så kan du se om du kan spotte den bedre halvdel Casper Christensen i et 5-7 sekunders take uden at have en replik overhovedet.

Er filmen så et mesterværk? Nej, slet ikke. Der mangler handlingsmæssigt noget fremdrift, og en del af scenerne, fører ikke rigtig handlingen videre. Og det endda i en film som ikke varer meget mere end 80 minutter. Om der er noget decideret budskab ud over Michaels situation, er svært at gennemskue. Der er ingen åbenlys pointe, morale eller happy/unhappy ending. (spoiler alert) Filmen slutter så snart at festivallen er overstået, og det er usandsynligt at Michael har mulighed for at bryde sit liv op som alenefar og rejse til London. Selvom det kan være en smuk oplevelse at lade en film lade sig føre i eget tempo, så er det svært når man så ikke rammer noget klimaks i den sidste ende.

Spøgelser I Mørket får herfra 3 stjerner.

Filmen indeholder ikke noget ekstra materiale.

Filmen er venligst stillet til rådgihed af: