Star Trek Animated Series (4DVD)

8. januar 2007 af David Lund

Star Trek Animated Series (4DVD) billede

Alle 22 episoder af Star Trek Animated Series er nu at finde i denne boks, en ganske underholdende og undervurderet serie.

De fleste Star Trek fans har nok hørt, om dengang skaberne forsøgte sig ud i tegnefilm. Ved at bruge besætningen fra det originale show fra 1966-1969, begav de sig ud i en mere filosofisk og samtidig børnevenlig udgave. Tegnefilmene her holdt ud i to sæsoner, men var ikke yderligere populære, og i dag anses de som ”canon” dvs. ikke en del af Star Trek universet - blot spekulationer derud i. Personligt synes jeg det er synd, at disse Trekkies (Star Trek fans) har taget så stor afstand fra denne serie, hvilket de nu kan råde bod på ved, at erhverve sig denne boks med samtlige afsnit på.

Som sagt følger vi besætningen fra den originale serie på rumskibet Enterprise. Kaptajnen Kirk, førstemanden Spock, ingeniøren Scotty og lægen McCoy er alle at finde (endda med de rigtige stemmer), og deres mission er selvfølgelig at udforske nye verdener. Hvert afsnit er på de typiske 25 minutter, hvilket gør at historien ofte virker forhastet, da de originale afsnit er dobbelt så lange. Der er ikke så meget tid til at komme i dybden på historien og trække tiden ud med diverse bihistorier, derimod hersker der en meget bestemt fokus over alle afsnit, og for at få noget ud af showet foreslår jeg at følge godt med. Alle afsnit byder desuden på nye historier, hvilket gør at man kan se dem i hvilken som helst vilkårlig rækkefølge, en frihed man sjældent har nu om dage. Forskellen på denne serie og den originale er, udover det faktum at det nu er animeret, bl.a. en mere børnevenlig facade; det er sjældent at nogen rent faktisk dør, og niveauet af action er på et absolut minimum. Derudover bliver der stillet større spørgsmål såsom hvad der befinder sig i midten af vores univers, om planter kan blive intelligente osv. Filosofiske spørgsmål som videnskabsmænd stadig grubler over den dag i dag.

Animationerne er dog ikke noget at råbe hurra for. Med tidsperioden taget i betragtning (serien er fra 1973-1975), kan man godt gætte sig til, at en Tv-serie som denne er meget minimalistisk. De fleste animationer bliver genbrugt i flere afsnit, såsom et billede ovenfra på broen på Enterprise og diverse karakterer der snakker. Der er i det hele taget meget få bevægelser i animationerne, og når karakterer sætter i løb, er de blot tegnet som sorte skygger på et ubevægeligt billede. Tegningerne minder mig mest om alt om Iron Man, en tegnefilm fra 1966 der kørte meget i fjernsynet da jeg var barn. Man kan selvfølgelig sige, at skaberne har fået det mest mulige ud af budgettet, og man kan hurtigt regne ud, at de fleste penge er gået til de originale stemmer, der er kommet tilbage i seriens 22 afsnit.

William Shatner som Kaptajn Kirk gør et glimrende, men neutralt stykke arbejde. Man genkender stemmen med det samme, men hans karakter er ændret til fordel for det børnevenlige. Kirk er blevet mere neutral, overlegen men han er også blevet til en tøsedreng. Han vil yderst sjældent bruge vold, og flygter hellere end at slå hårdt ned på situationen der er opstået. Leonard Nimoy som Spock er sit gamle jeg, og serien er meget tro mod karakteren, der velsagtens er en favorit blandt kendere. Nimoy er ganske troværdig hele vejen igennem, og står som sædvanlig også for en stor portion tør humor i sin karakter leveret med en god sans for underspil. James Doohan som Scotty og DeForest Kelley som McCoy er også begge tilbage i deres roller, og de yder ligeså en forventet god indsats. Pengene er givet godt ud til denne gruppe mennesker i serien, for det er en meget snaksagelig serie der mest består af dialog og monolog.

Til sidst må jeg understrege at dette er et must for Trekkies, serien er underholdende og undervurderet i Star Trek universet. Nogle afsnit er selvfølgelig bedre end andre, men kun ganske få vil jeg kalde under standarden. Serien har sine mangler som hovedsageligt består i animationerne samt anstrengelsen på at gøre universet mere børnevenligt. Dette føles ofte forceret dog uden at direkte ødelægge oplevelsen.

Boksen er, ligesom de andre Star Trek bokse, utrolig lækker i designet. Den er måske ikke særlig brugervenlig, da man skal igennem et par oppakninger, før man kan sætte en DVD i maskinen, men flot er boksen nu altså. Der hører en lille bog med der indeholder lidt fakta om serien. Den er hurtigt læst men rar at have. Selve ekstramaterialet varierer fra episode til episode; nogle episoder indeholder kommentarspor imens andre kun har tekstkommentarspor, nogle episoder har storyboards imens andre har absolut ingenting. Der er desuden et lille Making Of program med der giver en fin indsigt. Ekstramaterialet får 5 ud af 6 stjerner, imens selve serien må nøjes med en stjerne mindre.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Star Trek Animated Series
Original Titel: Star Trek Animated Series