Star Trek: Discovery sæson 2

16. december 2019 af Teddy Tofte

Star Trek: Discovery sæson 2 billede

En klar forbedring efter en skrækkelig første sæson!

Den anden sæson i “Star Trek: Discovery” er fortællermæssigt frustrerende, for kompleks for sit eget bedste, og afsløringerne er så langsomme, at hver gang vi får et svar, bliver yderligere spørgsmål løftet, som ligegyldiggør den nylige afsløring. Anden sæson er også belønnende, sådan som den tager modige valg undervejs og lige blinker til fansene her og der. Anden sæson er også en anelse kedelig, da det for ofte virker til, at den tager historier fra andre sci-fi-universer og former dem til, hvordan disse historier ville have foregået i et Star Trek-univers. Serien kan være forvirrende, men generelt er den underholdende – langt mere end sæson et – at følge med i. Det er trods alt ”Star Trek”. ”Discovery” er ikke bange for at virke langsom i optrækket, fordi den ved, at mange spørgsmål vil blive besvaret i sidste ende, og ikke nødvendigvis ved et afsnits afslutning.

I anden sæson har rumskibet Discovery mødt med Enterprise (som vi jo alle kender), hvor Pike (Anson Mount) er kaptajn ombord. Hans skib har hårdt brug for reparationer, og Discovery har brug for en kaptajn. Pike påtager sig en midlertidig rolle som kaptajn derpå og beslutter sig for at undersøge nogle mystiske signaler, som tilfældigvis dukker op ude i galaksen. Signaler, som Enterprise undersøgte og som efterlod skibet i ruiner. Idet Discovery hopper fra det ene signal til det andet, bliver det tydeligt, at der er en slags forbindelse mellem dem, og at de muligvis er forbundet med en mystisk karakter ved navn The Red Angel – som endvidere er forbundet med Michael Burnhams (Sonequa Martin-Green) bror, Spock (Ethan Peck). Spock har tidligere tjent under Pike på Enterprise, før han blev anklaget for mord.

”Star Trek: Discovery” vælger at tage sin tid fra start til slut. Den første sæson sluttede med, at Discovery mødte rumskibet Enterprise, men der går kun sytten minutter i anden sæson, før Enterprise bliver efterladt og bliver kun set igen i sæsonens to sidste afsnit. Spock bliver nævnt her og der i evigheder, før den verdensberømte Vulcan dukker op halvvejs gennem sæsonen. Fortolkningen af Spock her er anderledes, end hvad vi er vant til, men det fungerer alligevel i den verden, som ”Discovery” har bygget op. Ethan Peck spiller Spock fremragende ved at fremmane hans indre betænkeligheder og logiske overvejelser i hans rolle som en videnskabsmand, en bror og som en officer i Stjerneflåden. Hans forhold til Michael er denne sæsons fundament, hvor meget af plottet blot er støj for at vise os deres healing og genforbindelse. Den forbindelse munder i store træk ud i deres samlede oplevelse omkring den mystiske Red Angel, som muligvis placerer signalerne på en sådan måde, at Discovery besøger unikke steder, inklusiv en menneskekoloni på en fjern planet, et helligt Klingon tempel, Sarus (Doug Jones) hjemplanet Kaminar, og til vraget af stjerneskibet Hiawatha, hvor Discoverys besætning møder denne sæsons mest spændende figurer: Jet Reno (Tig Notaro), Tilly (Mary Wiseman) og Stamets (Anthony Rapp).

Sæson to er i sidste ende en anelse for lang, alt for kompliceret og for ligegyldig til det, der skal vise sig at være en underholdende og kraftfuld finale, selvom den ikke er særlig radikal eller fantasifuld. Der er nogle overraskende svar til de mere presserende spørgsmål (eks. hvem er The Red Angel, hvad betyder signalerne, og hvem sender dem?), og karaktererne bliver rykket i en troværdig retning, men der er egentlig ikke noget, som er alt for afslørende eller som udvider Star Trek-universet på en fantasifuld måde. Det er faktisk mere interessant, når sæsonen udfylder visse personers baggrundshistorier, såsom kaptajn Pike og små hints til hans rolle i fremtiden, eller såsom et besøg til planeten Talos IV, hvor ”Star Trek” jo begyndte med afsnittet ”The Cage”. Seriens anerkendelse af, at fans ser de her afsnit (de førnævnte hints) fungerer et hundrede procent, og det gør den overordnede historie også, men nogle finrettelser her og der ville have været at foretrække. Lidt mindre hints og blink til kameraet og lidt mere af en lineær rejse fremad ville have skabt en mere fokuseret fortælling.

Anden sæson af ”Star Trek: Discovery” er alt for selvinteresseret i sin plads i Star Trek-universet end sin egen historie. Selvom alt bliver løst hen mod sæsonens afslutning, er der for meget rod, manipulation og fokus på fremtiden. Det er en interessant rutsjebane, som dog skuffer en anelse, selvom det er en forbedring fra den første sæson. Det ser ud, som om sæson tre fører serien i en helt anden retning, men det virker også, som om det minder lidt for meget om ”Star Trek: Voyager”. Vi må se.

Blu-Ray: denne udgivelse skinner utroligt igennem på blu-ray-formatet. Den filmiske måde, de filmer serien på, er kun til gavn for alle involverede. Anden sæson af ”Star Trek: Discovery” ser ud som og lyder som en kæmpemæssig Hollywood-produktion. Jeg kan ikke se nogen problemer med denne udgivelse. Tværtimod burde blu-ray’en vises, så alle kan se, hvordan en krystalklar serie i højdefinition skal se ud.

Ekstramateriale: Kommentarspor på diverse afsnit. Fraklippede scener. Trailers. ”Designing Discovery” (18 min.) om rumskibet Discovery. ”Prop me up” (9 min.) om nogle af seriens genstande såsom phasers, våben, knive mm. ”Star Trek: Short Trek – The Brightest Star” (15 min.), en kortfilm i Star Trek-universet. ”Dress for Success” (16 min.) om seriens kostumevalg. ”Creature Comforts” (15 min.) om skabelsen af de mange forskellige rumvæsner og deres masker. ”Creating space” (10 min.) om hvordan det ydre rum blev skabt til serien. ”Star Trek: Short Trek – Runaway” (15 min.), endnu en kortfilm i Star Trek-universet. ”Putting it together” (43 min.) om hvordan filmholdet fik afsluttet seriens mange historier på en tilfredsstillende måde. ”The Voyage of Season 2” (56 min.) om udviklingen af seriens figurer. ”Enter the Enterprise” (11 min.) om rumskibet Enterprise. ”The Red Angel” (13 min.) om sæsonens mystiske karakter. ”Gag reel” (7 min.), sjove fraklip.

Alt dette ekstramateriale får 5 stjerner fra denne anmelder. For en gangs skyld er det rart at se ekstramateriale, som udvider sæsonoplevelsen, og som endda giver os materiale, der ikke nødvendigvis har noget med serien at gøre (Short Trek-kortfilmene som eksempler).

Filmen er venligst stillet til rådighed af CBS All Access.

Titel: Star Trek: Discovery sæson 2
Original Titel: Star Trek: Discovery season 2