Kaptajn Kirk er træt og led ved livet i denne anden Star Trek film. Han er blevet forfremmet til admiral, hvilket blot har betydet, at han ikke længere er ombord på et rumskib. Til gengæld underviser han de kommende rumeventyrerer. En dag skal han ud på, hvad der skal være hans sidste opgave; supervisor på en sølle træningsmission med skibet Enterprise.
Det bliver alt andet end træning. Kirk gamle arvefjende Khan har skumle planer, som i værste fald kan destruere det ganske univers. Khan har erobret et af stjerneflådens rumskibe ”Reliant” og prøver nu på at få fat på det hemmelige projekt ”Genesis”, som kan omstrukturere en gold klode til en levende planet. Men Khan har ikke sådanne hensigter med projektet. Der ligger en personlig vendetta i Khans planer. En vendetta mod Kaptajn Kirk.
Kaptajn Kirk må træde til og bliver meget mere end supervisor. Filmen er en slags sørøverkamp i rummet mellem disse to mænd, men samtidig en kamp, som implicerer adskillige andre mennesker. Kirks gamle flamme Dr. Marcus og deres fælles søn David dukker op som idéfolk bag projekt ”Genesis”, og båndene mellem Kirk, Spock og Bones må nok en gang stå sin prøve. Handlingen er simpel og ligetil, men filmen skærer alligevel igennem.
Filmens styrke ligger i dens fokus på personforholdet, og her tænker jeg primært på Kirk, Spock og Bones. Det er et glimrende portrætteret forhold, som er med til at sætte filmens kamporienterede handling i relief. Kirks gnitrende midtvejskrise og senere genvundne ungdom, Spocks logiske bregrebsverden og dens afstedkomne synspunkter overfor Bones passionerede og til tider iltre tilgang til verden, Khans hypnotiske udgave af en skurk; alt sammen er det med til at gøre denne to’er til en langt bedre film end den oprindelige Star Trek The Motion Picture.
Det er klart, at det kan ses, at filmen har 20 år på bagen. Især de visuelle effekter virker gammeldags, men det er jo nok en gang science-fiction-filmens dillema. Den portrætterer noget fremtidigt, men elementer falder igennem nogle få år og fremstår som fortidige og pinlige. Derfor er det vigtigt at fastslå, at Star Trek: The Wrath of Khan fungerer på et helt andet grundlag end dens visuelle effekter. Det er så sandelig en film, som fortjener denne DVD-udgivelse.
Specifikationer:
Audio: Dolby Digital 5.1, Dolby Surround
Video: Anamorphic Widescreen 2.35:1
Indhold:
Disk 1:
Filmen (audio: engelsk, tysk og undertekster: dansk, engelsk, arabisk, bulgarsk, tjekkisk, hollandsk, finsk, tysk, ungarsk, islandsk, norsk, polsk, rumænsk, svensk, tyrkisk)
Kommentarlydspor med instruktøren Nicholas Meyer
Tekstkommentar med forfatteren af Star Trek Encyclopedia Mikael Okuda
Disk 2:
Captain’s Log (24 min.)
Designing Khan (23 min.)
Visual Effects of Star Trek II (18 min.)
Interviews med skuespillerne Shatner, Nimoy, Montalban, DeForest Kelley (10 mins.)
The Star Trek Universe (28 mins.)
Storyboard
Biograftrailer
Anmeldelse af DVD Ekstramateriale:
Filmen er 3-4 minutter længere end den oprindelige biografudgave, så det er nok ikke her de store point ligger. Det gør de til gengæld på den anden skive i boksen. Denne vrimler med guldkorn, især for den sande trekkies. Captains Log er fin bag-om-filmen dokumentar. Den beretter om filmens produktionsforhold og især om de problemer, der har været undervejs, bl.a. om hvor svært det var at overtale Leonard Nimoy til at deltage. Der lægges også vægt på at fortælle om, at alle regnede med dette skulle være den sidste film, men at da de så resultatet, havde alle lyst til mere. Designing Khan er en lille dokumentar om filmens production design. Blandt andre taler produktionsdesigner Joseph Jennings og kostumedesigner Robert Fletcher om i hvor høj grad detaljerne er med til at skabe Star Trek universet, og om hvorledes man har strammet op på mange af den første films vage designs. Visual Effects of Star Trek II handler selvfølgelig om filmens visuelle design. Her fortæller Ken Ralston bl.a. om, hvordan man har lånt fra den første film for at holde omkostningerne nede. Tilsammen giver disse dokumentarer et glimrende indblik i filmens produktion. Derpå følger nogle originale interviewsekvenser fra filmens premiereår 1982. De er ok men dog en smule for reklamerende. The Star Trek Universe: A Novel Approach omhandler to Star Trek forfattere Julia Ecklar og Greg Cox, som fortæller om deres arbejde med at skrive Star Trek romaner, og om hvordan Khan-figuren har inspireret dem. Storyboard Archives er 13 sekvenser, som man kan følge via de originale storyboardtegninger. Meget sjov idé og med et fint brugerinterface. Endelig er der den velklippede Theatrical Trailer som ligesom bare hører sig til. Filmen kan desuden ses med et udmærket kommentarspor af instruktøren Nicholas Meyer eller med en tesktkommentar af Star Trek forfatter Mikael Okuda. Alt i alt er der tale om glimrende ekstramateriale til en næsten glimrende film.