Star Trek II: The Wrath of Khan (Director’s edition DVD)

19. januar 2003 af Steffen Damkjær Moestrup

Star Trek II: The Wrath of Khan (Director’s edition DVD) billede

Kirk vs. Khan. Khan vil have hævn. Khan vil herske over universet. Det er Kirks skyld. Og kun Kirk kan redde os ud af suppedasen.

Kaptajn Kirk er træt og led ved livet i denne anden Star Trek film. Han er blevet forfremmet til admiral, hvilket blot har betydet, at han ikke længere er ombord på et rumskib. Til gengæld underviser han de kommende rumeventyrerer. En dag skal han ud på, hvad der skal være hans sidste opgave; supervisor på en sølle træningsmission med skibet Enterprise.

Det bliver alt andet end træning. Kirk gamle arvefjende Khan har skumle planer, som i værste fald kan destruere det ganske univers. Khan har erobret et af stjerneflådens rumskibe ”Reliant” og prøver nu på at få fat på det hemmelige projekt ”Genesis”, som kan omstrukturere en gold klode til en levende planet. Men Khan har ikke sådanne hensigter med projektet. Der ligger en personlig vendetta i Khans planer. En vendetta mod Kaptajn Kirk.

Kaptajn Kirk må træde til og bliver meget mere end supervisor. Filmen er en slags sørøverkamp i rummet mellem disse to mænd, men samtidig en kamp, som implicerer adskillige andre mennesker. Kirks gamle flamme Dr. Marcus og deres fælles søn David dukker op som idéfolk bag projekt ”Genesis”, og båndene mellem Kirk, Spock og Bones må nok en gang stå sin prøve. Handlingen er simpel og ligetil, men filmen skærer alligevel igennem.

Filmens styrke ligger i dens fokus på personforholdet, og her tænker jeg primært på Kirk, Spock og Bones. Det er et glimrende portrætteret forhold, som er med til at sætte filmens kamporienterede handling i relief. Kirks gnitrende midtvejskrise og senere genvundne ungdom, Spocks logiske bregrebsverden og dens afstedkomne synspunkter overfor Bones passionerede og til tider iltre tilgang til verden, Khans hypnotiske udgave af en skurk; alt sammen er det med til at gøre denne to’er til en langt bedre film end den oprindelige Star Trek The Motion Picture.

Det er klart, at det kan ses, at filmen har 20 år på bagen. Især de visuelle effekter virker gammeldags, men det er jo nok en gang science-fiction-filmens dillema. Den portrætterer noget fremtidigt, men elementer falder igennem nogle få år og fremstår som fortidige og pinlige. Derfor er det vigtigt at fastslå, at Star Trek: The Wrath of Khan fungerer på et helt andet grundlag end dens visuelle effekter. Det er så sandelig en film, som fortjener denne DVD-udgivelse.

Specifikationer:

Audio: Dolby Digital 5.1, Dolby Surround

Indhold: