Star Wars - The Clone Wars (2-disc)

4. januar 2009 af Mads Bluhm

Star Wars - The Clone Wars (2-disc) billede

Clone Wars stiller den værste Star Wars sult, smager af mere, men mætter ikke meget i længden.

Handling
”Star Wars - The Clone Wars” foregår kronologisk imellem ”Episode II: Attack of the Clones” og ”Episode III: Revenge of the Sith”. Klonkrigene raser, og Anakin Skywalker og Obi-Wan Kenobi kæmper en strid kamp imod de horder af separatist-styrker, der angriber deres base.

Efter at have vundet et episk slag opdager en overrasket Anakin, at han er blevet tildelt en padawan-elev ved navn Ahsoka Tano. Hun er, meget lig Anakin, en talentfuld omend lidt uforsigtig og utålmodig jedi, som sagtens kunne bruge lidt disciplin. Det er dét, Anakin skal sørge for. Før hendes træning rigtig kan begynde tager handlingen dog fart, da Jabba the Hutts søn, Rotta, bliver kidnappet. En strategisk meget vigtig våbenhvile mellem jedierne og Jabba kommer til at afhænge af, hvorvidt Ahsoka og Anakin kan befri Rotta og bringe ham sikkert tilbage. Det varer ikke længe, før jediduoen iler tværs over galaksen for at bekæmpe Count Dooku og redde Rotta, alt imens Obi-Wan og Yoda står i spidsen for klonstyrkerne, der kæmper en hård kamp mod de mørke kræfter i galaksen, som vinder frem på alle fronter.

Filmen
Star Wars franchisen er fortsat stærk, selvom det er 3 år siden, man kunne se den sidste prequel-film i biograferne. I mellemtiden er vi blevet lovet hele to Star Wars tv-serier, den ene vil være live action og foregå mellem Episode 3 og Episode 4. Først kommer dog den computeranimerede Clone Wars, som foregår mellem Episode 2 og Episode 3. Under arbejdet med serien fik George Lucas den idé at skrue 3 af seriens afsnit sammen til en film, som kunne vise i biograferne som optakt til serien. Sådan opstod Star Wars – The Clone Wars, der er visuelt er rigtig flot. Animationen er imponerende og kan sagtens bære at blive vist i biografen, hvilket ikke kan siges om mange af de animerede serier, man kan finde på tv i øjeblikket.

Filmen adskiller sig på en række markante punkter fra dens moderfilm. Karaktererne er nærmest karikaturer af deres liveactionforbilleder. Det vil man enten hade eller elske, undertegnede er ret vild med stilen. Musikken er et andet punkt, hvor man har lagt afstand til de klassiske film. Væk er John Williams’ klassiske score, som er erstattet af en masse forskelligartet elektronisk musik og musik som er tilknyttet diverse eksotiske kulturer. Har man set Star Wars, så ved man, at musikken er en meget vigtig bestanddel af filmen, og den nye musik virkede ikke rigtig for mig, og jeg tog mig i at savne John Willimas ikoniske toner. Det bliver dog bedre ved gentagne gennemsyn, og serien skal også have ros for at prøve noget nyt.

Det er i øvrigt lidt tragikomisk at bemærke, at skuespillet i denne 100 % animerede film faktisk er bedre og mere troværdigt end i de lidt fesne prequelfim. Der er mere gnist imellem Anakin og Padme i denne film end i hele prequel-trilogien tilsammen. Man har gjort et stort arbejde med at finde stemmer til Anakin, Padme og Obi-Wan og især sidstnævnte imponerer. Her lykkes filmen rigtig godt. Desværre kan man ikke sige det samme om de danske stemmer, som faktisk er ret forfærdelige.

Filmens største problem er dens tidsmæssige placering. Der er simpelthen ikke nok på spil for hovedpersonerne, og det bliver lidt uinvolverende, at man allerede ved filmens start ved, at der ikke er nogen reel fare for Anakin og Obi-Wan eller for den sags skyld Yoda og Dooku, da de alle er at finde i Revenge of the Sith. Det har man forsøgt at råde bod på med storladen action og flotte CGI kulisser - lidt lige som i prequel-filmene. Dette lykkedes kun i starten, for hen ad vejen bliver denne action faktisk en smule kedelig, fordi der aldrig bliver skruet ned for tempoet. Det er faktisk lige før, der går Van Hellsing i den. Det hjælper ikke, at filmen ikke rigtigt byder på noget nyt i forhold til Star Wars universet. Ganske vist introducerer man en ny, kæphøj og sej Jedi-pige i form af Asoka, og hun fungerer egentlig overraskende godt. Men man kan ikke lade være med at tænke, hvorfor man ikke hører mere om hende i Revenge of the Sith? Og så banebrydende spændende en figur er hun altså heller ikke.

Clone Wars filmen er vældigt underholdende, og er man bare helt vild med Star Wars, så skal man selvfølgelig heller ikke snyde sig selv for denne film. Den er nemlig ganske hæderlig Star Wars-underholdning og lugter ikke nær så meget af kynisk kassetænkning, som man kunne have frygtet. Men som jeg har nævnt, så når filmen af forskellige årsager aldrig helt op at ringe. Det er dog ok, for ud fra filmens ekstramateriale, som sjovt nok i høj grad koncentrerer sig om Clone Wars-serien, så virker det som om, der trods alt er en række spændende og måske også overraskende historier i vente i en fjern fjern galakse.

Lyd og billede
Som forventet skuffer udgivelsen ikke på det tekniske plan, billedet er anamorphic widescreen og står rigtig godt. Lydsiden er der bestemt heller ikke noget at udsætte på. 5.1 lydsporet hamrer derudaf med Star Wars-stemning i stor stil, og man bliver hurtigt henført til lyssværdskampe på eksotiske planeter og nervepirrende rumslag.

Ekstramateriale
De tidligere Star Wars film har alle budt på glimrende ekstramateriale, og ”Clone Wars” skuffer heller ikke på denne front. På den første disc får vi et passioneret kommentarspor fra instruktøren Dave Filoni, producenten Catherine Winder, forfatteren Henry Gilroy og redaktøren Jason Tucker.

Det er dog udgivelsens anden disc, der byder på hovedparten af ekstramaterialet. Det består primært af små dokumentarprogrammer. Den første er "The Clone Wars: Untold Stories" og er den længste med ca. 25 minutter. Den handler om tilblivelsen af filmen men udvikler sig dog hurtigt til at være en slags lang appetitvækker på serien og de temaer, som denne berører. Det er lækkert at se på, men der er ikke mange vitaminer i det. Mere spændende er den 10 minutter lange dokumentar, der behandler stemmearbejdet på – igen – hovedsagligt serien og ganske lidt filmen. Dette er lidt besynderligt, da flere af skuespillerne fra de rigtige Star Wars film går igen i filmen men er blevet skiftet ud til serien, formentlig af økonomiske årsager. "The Voices of the Clone Wars" er dog stadig et kig værd.

Man er som nævnt gået helt nye veje med musikken i serien, og den har også fået sit eget korte dokumentarprogram, "A New Score," hvor komponisten Kevin Kiner fortæller om sine ideer og sit arbejde med musikken, og vi ser, hvordan den fysisk bliver til.
Vi får også de seks såkaldte webisodes, som blev publiceret på Starwars.com op til filmen. Sammenlagt bliver det til 21 minutter, som er underholdende nok, men som ikke tilfører meget nyt.

Endeligt er der så fire slettede scener, der ikke er synderligt interessante samt et par gallerier med concept og production art og to trailere for filmen.
I det store hele er ekstramaterialet i orden uden at være imponerende.