Star Wars – The Clone Wars: Republic Heroes (Xbox 360)

11. november 2009 af David Lund

2 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Star Wars – The Clone Wars: Republic Heroes (Xbox 360) billede

Lucasarts skuffer fælt med spilversionen af

Ikke et år går forbi uden at vi ser lyset af flere nye “Star Wars” spilletitler på hylden. Firmaet Lucasarts der ellers så længe har gået sin sejrsgang igennem flere spillemaskiner og konsoller, er efterhånden ved at falde lidt af på den igen. Man kan ellers sagtens kalde dem pionerer, da de mere eller mindre skabte chatting med et spil til Commodore 64 tilbage i 80’erne, og ligeså slog Sierra af pinden som det førende firma indenfor adventurespil, da de lancerede det populære Scumm-system. Det seneste årti har de dog brugt på at koge suppe på populære titler, men når et firma har et ry i spillebranchen, så behøver det jo nærmest ikke at konstant udgive kvalitetsprodukter – så længe de bare bliver ved med at udgive. Sådan må tankegangen være hos Lucasarts, for med ”Star Wars – The Clone Wars: Republic Heroes” har de skabt endnu et kvantitetsprodukt, der læner sig op af den populære ”Star Wars – Clone Wars” tegnefilm. Det må dog siges at ”Star Wars – Clone Wars” er populær af en grund, for med de fornemme simple tegninger og det enorme tempo, bliver det bedste fra den nye ”Star Wars” trilogi kogt ind til benet og er nu pludselig acceptabel for de mindre. Serien kører i øjeblikket på 3. Sæson, og har ligeså fået en filmatisering der gik i biograferne sidste år.

”Star Wars – The Clone Wars: Republic Heroes” har sin egen historie, men benytter sig naturligvis af karaktererne fra tegnefilmen. Spillet som så lægger sig meget op af de populære ”Lego Star Wars” titler, i det at styresystemet er forholdsvist simpelt, missionerne er ligetil og man skifter lidt imellem de forskellige karakterer. Det er et typisk platformsspil vi har med at gøre her, der hovedsageligt holder sig i 3 dimensioner, men når man skal hoppe fra platform til afsatser, skifter det hele til 2 dimensioner. Man hopper altså rundt og smadrer løs på droids af alle typer med sit lyssværd, og få gange styrer man en klon, der må nøjes med at skyde og kaste thermal detonators og lignende på dem. Imens man gør dette, kan man samle point der er formet som blå bobler og endda artefakter, der låser op for forskellige muligheder i butikken. Her kan man købe alt fra masker og hjelme til nye angrebs muligheder og snydekoder, der bl.a. får robotterne til at danse eller giver alle figurer i spillet store hoveder. Det er altid fornøjeligt at se ens karakter snakke med andre iført en kæmpe Jabba The Hut maske, men selv krymmel på lorten får ikke denne til at smage godt. Spillet er nemlig enormt frustrerende. Skiftet fra 3 dimensioner til 2 dimensioner gør, at du de første par gange uden tvivl hopper i den visse død. Heldigvis har man uendeligt liv, og starter ikke særlig langt tilbage, men når disse skift forekommer ofte, bliver det til sidst ganske enerverende at opleve. Noget andet og ganske fundamentalt forstyrrende er styresystemet. Det virker så enormt simpelt at hoppe rundt og slå løs med sit lyssværd, men visse ting skal gøres på den helt rigtige måde, og styresystemet gør ikke altid som man gerne vil. Et eksempel er når man hopper op på en droid, smækker lyssværdet ned i hovedet på den, for dernæst at kontrollere den, og bruge den imod andre droids. Den simple kombination af A, A og X bør være ligetil, men det skal times præcist, ellers vil din figur bare ødelægge droiden, og så må man vente til den næste dukker op. Et andet eksempel er når man skal trykke X for at aktivere en dør. Dette vises ved hjælp af et symbol over figurens hoved, men er du for hurtig, vil din figur hellere slå frem med lyssværdet, og derefter pludselig falde ned fra platformen – og så er det om igen. Der er masser af eksempler på lignende episoder, der gør spillet en mere irriterende oplevelse frem for en fornøjelse, og med sammenlagt kun omkring 3-4 timers spilletid uden de store variationer, bliver man alligevel hurtigt træt af at gøre det samme igen og igen.

Grafikken ligner ikke noget til en next generation spillekonsol. Faktisk minder det mig meget om de glade PS2 dage, ligesom gameplayet også minder mig om dengang. Hovedsageligt er spillebranchen nået videre, og det er sjældent at vi ser et produkt af så lav kvalitet. Naturligvis dukker der stadig de samme forhastede udgivelser op som dengang, men når der står en franchise og et respekteret firma bag udgivelsen, så forventer man sig en del mere. Kameraet er ofte stationært, man kan i hvert fald aldrig styre det selv, og det skaber nogle kameravinkler der slet ikke giver mening. Nogle gange er det hele så småt, at du ikke aner hvilken figur du styrer – det er med andre ord fuldkomment uoverskueligt. Til gengæld er det de rigtige stemmer der bliver brugt til figurerne – altså dem fra tegnefilmene (ikke fra filmene). De gør et glimrende stykke arbejde med at vække figurerne til live, og musikken er jo ligeså ganske genkendelig.

Som helhed er ”Star Wars – The Clone Wars: Republic Heroes” ikke et særligt ophidsende produkt. Der er ingen tvivl om at de mindre fans af tegnefilmene alligevel vil finde glæde i dette spil, men de har også langt mindre kritisk sans end undertegnede. Jeg har simpelthen spillet min del af lignende spil, og når man ærligt kan nævne spil med samme tankegang som dette der er 20 år ældre og 20 gange bedre, så er der noget galt.

Titel: Star Wars – The Clone Wars: Republic Heroes
Original Titel: Star Wars – The Clone Wars: Republic Heroes
Premieredato: 9. oktober 2009