Star Wars: Empire At War (PC)

9. marts 2006 af David Lund

5 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Star Wars: Empire At War (PC) billede

Et nytænkende Star Wars RTS spil, der fungerer for stort set alle spillere.

Star Wars har efterhånden sat sit tydelige præg på spil i dag, specielt i de sidste par år har titler som Knights Of The Old Republic, Battlefront, Jedi Academy og Lego Star Wars domineret konsoller og computernes underholdning. Sjældent gør Star Wars sig dog i RTS (Real Time Strategy), og det er måske godt, da det er sjældent at man finder et kvalitetsspil i denne genre. Faktisk er Galactic Battlegrounds det eneste Star Wars RTS spil jeg kender til, udover Empire At War selvfølgelig, og det er nærmest ikke værd at nævne. Empire At War er til gengæld uden tvivl værd at nævne, da det sidste RTS spil der har føltes så friskt og originalt som dette er The Battle For Middle-Earth (sjovt nok også et film franchise baseret på Ringenes Herre).

Empire At War er ikke dit typiske RTS spil, da det har nogle enorme forskelle fra de normale regler der har grundlagt genren. Når du f.eks. bygger nye bygninger og opgraderer, skal dette gøres fra et kort over de forskellige planeter du og din modstander kontrollerer. Når du bygger nye legioner, kommer disse ikke ud af den bygning du har sat til at træne dem. I stedet skal du selv landsætte dem i dine egne kontrollerede reinforcement points. Strategi får også en helt ny betydning, i det at sejr ikke kun kan skaffes igennem størrelsen af din hær, men mere hvordan du kontrollerer den og hvor varieret den er.

Empire At War kan som de fleste RTS spil spilles som single player og multi player. Single player delen er opdelt i en tutorial (der klart anbefales, da spillet egentlig er ganske vanskeligt selv for erfarne spillere, at finde rundt i af sig selv), et scenarium (en historie der følges og introducerer alle spillets facetter godt) og skirmish (et hurtigt spil hvor man selv vælger hvor og hvordan man kæmper). Det næste er at man vælger om man vil styre rebellerne eller imperiet, vælg med omhu, da disse har hver deres fordele og ulemper. Sværhedsgraden (let, medium og svær) har ligeså en betydelig forskel, men selv med let kan du få dine problemer.

Herfra begynder spillet så, og det varierer mellem det store galaktiske kort over dine og modstanderens planeter, landkampe og rumkampe. Det galaktiske kort er hvor du laver dine strategiske overvejelser. Hvad skal du bruge dine penge på? Hvilke legioner og helte (alle de kendte lige fra Luke Skywalker til Darth Vader er der, og de mindre helte som Ackbar og Tarkin ser man også) vil du have i krig? Hvor vil du i krig? Sejr kan gennemføres på mange måder, så længe man spiller sine kort rigtigt. Landkampene og rumkampene kan ligeså udføres på mange måder, men et godt tip er, ikke at skynde sig frem. Udtænk dine strategier med omhu, studér landskabet godt og ryk så frem når du er klar. Der er mange detaljer at fortælle om i disse kampe, men da jeg ikke er opsat på at skrive en roman, vil jeg blot fortælle at kampene virker fantastisk! Specielt rumkampene er gennemført unikke.

Grafikken i spillet er detaljeret og tro mod Star Wars universet. Det hele ses oppefra, og man kan zoome helt tæt ind på hvad man nu har lyst til. En dejlig funktion er Movie Mode, hvor man ser kampene som blev de filmet af et filmhold. Dette giver en helt ny cinematisk oplevelse, som ikke er set før. Lyden og stemmerne er ligeså velfungerende, med de velkendte Star Wars temaer, og stemmer der læner sig meget op af de originale. Det bliver aldrig monotomt, og lydene af TIE-fighters samt blasters vækker dejlige nostalgiske minder frem. Gameplayet binder dig også fra starten af, også selvom du hverken er RTS eller Star Wars fan, for historien er fængende og animationerne underholdene. Hvis der skulle være en fejl ville det nok være, at spillet er FOR detaljeret og omfavnsrigt, for det tager i hvert fald en time eller to før man har sat sig ind i hvordan det fungerer.

Multiplayer delen er knap så god som singleplayer delen, da historien mangler. Til gengæld er det altid sjovt at udfordre venner og fjender, og det er da stadig underholdende, men når nu aldrig multiplayer niveauet som f.eks. Age Of Empires gjorde i sin tid.

Alt i alt er dette et rigtigt underholdende spil, med nye friske idéer og nok gameplay til at holde dig bundet til computeren den næste måneds tid. Er du ny til RTS spil, vil jeg næsten råde dig til at prøve klassikerne først, for dette er det mest detaljerede af slagsen, jeg er stødt på. Enkelte idéer fungerer måske ikke så godt som planlagt, men alene det at man prøver på noget nyt, vinder min respekt. Et spil der er Star Wars mærket værdigt!

Spillet er venligst stillet til rådighed af
ActiVision.

Titel: Star Wars: Empire At War