Stardust

16. februar 2008 af Kristian Jensen

Stardust billede

Stjernestøv for alle pengene…

En af de allerbedste eventyrfilm, der ramte de danske biografer sidste år, er netop udkommet på dvd, og fornøjelsen er bestemt ikke blevet mindre af den grund. ”Stardust” hedder filmen, der indeholder alt hvad man kan ønske sig af hekse, prinser, prinsesser og masser af magi.
Filmen handler om det unge pjok Tristan (Charlie Cox), der i et forsøg på at vinde sin udkårendes hjerte, drager til det magiske land Stormhold i håb om at finde en nedstyrtet stjerne. Men Tristan, som tror at han bare skal hente en forkullet sten, får sig noget af en overraskelse, da stjernen viser sig at være en ung kvinde ved navn Yvaine (Claire Danes), der bestemt ikke er særlig nem at overtale til at følge med Tristan hjem til hans landsby. Men eventyret er først lige begyndt for Tristan, for det viser sig, at han ikke er den eneste, der leder efter stjernen. Tre fæle hekse under ledelse af den grumme Lamia (Michelle Pfeiffer) er ligeledes ude efter Yvaine eller rettere hendes hjerte, da det har magiske evner. Samtidig er tre prinser også på jagt efter stjernen, da det viser sig at hun bærer en diamant, som giver adgang til kongetronen i Stormhold. Der er med andre ord lagt i ovnen til et storstilet eventyr med masser af action, trolddom og kærlighed.

”Stardust ” er, som jeg nævnte indledningsvis, en af de bedste af de mange eventyrfilm, der ramte biografen sidste år, og det er på trods af, at historien på mange måder ligner det klassiske eventyr om drengen, der bliver til en mand efter at have overlevet alverdens strabadser - noget der ikke ligefrem kan betegnes som originalt. Grunden til at ”Stardust” alligevel føles som en friskt pust til en efterhånden stillestående genre, skyldes uden tvivl det farverige persongalleri og det glimrende skuespil. Sammenspillet mellem Charlie Cox og Claire Danes i rollerne som Tristan og Yvaine er ikke mindre end fænomenalt og ikke mindst vanvittigt underholdende. Som et gammelt ægtepar, skiftes de to skuespillere til at hakke på hinanden, samtidig med at de skaber to sympatiske karakterer, der passer som fod i hose til resten af filmens mere gakkede karakterer.
Filmens visuelle side er ligesom skuespillet helt i topklasse. Alt lige fra de computergenerede kulisser til kostumerne er super flotte, og kombineret med filmens imponerende lydside, er ”Stardust” en film for sanserne, der blæser én helt tilbage i sofaen.
Instruktøren Matthew Vaughn har med ”Stardust” skabt en atypisk eventyrfilm, der trods en uoriginal historie, alligevel holder sig oven vande på grund af dens flotte persongalleri. Det er fedt at se, at Vaughn har haft modet til at løbe linen helt ud, ved at skabe nogle syrede karakterer og nogle gakkede biroller. Det er ustyrligt dejligt at se, at man sagtens kan lave eventyr for børn og voksne, uden at det behøver at være så alvorligt.
Filmens eneste problem er dens længde på lidt over to timer, hvilket er en anelse for langt, da filmen til tider taber pusten en smule. Man kunne godt have været lidt hårdere ved klippebordet, da man i sin tid redigerede ”Stardust”. Men vælger man at se bort fra dette er man garanteret god underholdning.

Ekstramateriale

Bonusmaterialet til ”Stardust” er ikke ligefrem originalt, men alligevel underholdende. På DVD’en finder man den obligatoriske kvaje-film hvor skuespillerne kikser deres replikker eller lignende. Endvidere finder man fem slettede scener, hvoraf de fire ikke rigtig bringer noget nyt til filmens historie. Den femte derimod, er en alternativ slutning, der rent visuelt ligger milevidt fra den, der er kommet med i filmen. Til sidst har man valgt at producere en grundig bag-om-kameraet film, der både er underholdende og informativ. Hele produktionsholdet medvirker i den halvtime lange film, der fortæller om alt lige fra skuespillerne til special effects. Sidst men ikke mindst finder man også biograftraileren til ”Stardust” på DVD’en.
Både billede og lyd er helt i topklasse, som det også burde være, når der er tale om en helt ny DVD-udgivelse, så selv på et ældre fjernsyn står billedet fuldstændigt klart.

Filmen er tekstet på: Dansk, svensk, norsk, finsk, hollandsk, engelsk og engelsk for hørehæmmede.
Billede: Anamorfisk Widescreen 2.40:1