Stor Som En Sol

14. juni 2018 af Peter Kruse Dam Jensen

Stor Som En Sol billede

Kasper Kiertzners musikdokumentar om det danske band, "The Minds of 99", er en eksplosiv og underholdende oplevelse.

I Danmark er vi så heldige, at have adskillige talentfulde bands, der hvert år bidrager med begavet og nyskabende musik. Derfor er det også naturligt, at der bliver lavet en musikdokumentar i ny og næ. Det har vi danskere også talent for. Kasper Torstings smukke "Rocket Brothers - tæt på bandet Kashmir" (2003) var aldeles fremragende, og var ren guf for Kashmir fans, inklusiv mig selv. Ligeledes var Uffe Truusts "Stages" (2009) en rørende og dybfølt beretning om bandet Duné og dets purunge medlemmers famlen efter identitet midt i medieræset. Kasper Kiertzners "Stor Som En Sol" når ikke helt de to førnævnte dokumentarers niveau, men beretningen om det talentfulde band, The Minds of 99, er både underholdende og til tider bevægende.

Visioner og ambitioner
I "Stor Som En Sol" følger vi, gennem Kiertzners kamera, The Minds of 99 igennem udsolgte koncerter til isolerede øvelokaler og heftige interne diskussioner. I forgrunden af bandet fylder alle medlemmernes egoer nærmest hele billedet, og perfektionismen tager til tider overhånd. 33-årige Niels Brandt, der er bandets frontfigur og vokalist, kæmper samtidig med at finde sin kreativitet, eller "mørket" som han kalder det, alt imens bandet skal til at lave en ny plade. Kampen om at få visionerne og ambitionerne frigjort bliver ikke smertefri.

Dragende tilstedeværelse
Kiertzner fanger fint den interessante stemning og nerve, som bandet er i besiddelse af. Specielt i de sekvenser, hvor vi ser bandet jamme et af deres kommende numre på albummet, "Solkongen", som har en hel særlig lyd, som er utroligt medrivende. Netop titelnumret "Solkongen" på albummet af samme navn, giver en nostalgisk følelse af både Kashmirs karakteristiske melankolske klang og Gasolins kantede tekster. Niels Brandt er den ubestridte stjerne i bandet - og også i dokumentaren. Selvom Kiertzners iscenesættelser af Niels' enetaler til kameraet bliver en anelse karikerede og selvhøjtidelige, så skærer Brandt igennem med sin dragende tilstedeværelse og interessante passion for musikken.

For meget symbolik og for mange virkemidler
Jeg kunne sagtens have været foruden Kiertzners overdrevne brug af krydsklipninger til snelandskaber og panoreringer henover brusende kyster for at fremhæve den kaotiske og kaosramte side af Niels, og symbolikken bliver også alt for distraherende. Havde han skruet lidt ned for disse virkemidler, havde dokumentaren også virket langt mere ægte. Men bandet har en indiskutabel charme og humor, og til sidst overgiver man sig bare til deres rene underholdningsværdi. Deres musik er spændende og anderledes, og det er meget interessant at overvære deres kreative overvejelser helt tæt på.

"Stor Som En Sol" er en lækkerbisken for fans af The Minds of 99, men også musikinteresserede generelt.

Titel: Stor Som En Sol
Original Titel: Stor Som En Sol