Stratosphere Girl

30. marts 2007 af Per C. Halling

Stratosphere Girl billede

En lille film fuld af stemningsfulde billeder, lyd og en historie, som tager sig god tid til at folde sig ud, men slet ikke som du regner med !

Før i tiden var det kun på festivaler eller særlige forestillinger i filmmuseets biograf, man kunne opleve små og skæve film med et begrænset publikum. I dag er selv de store selskaber hoppet med på vognen og om end ikke i biografen, så på dvd og udsender smalle film af både kendte og ukendte instruktører. Dette gør, at det er, langt mere end tidligere, mere spændende at gå på jagt efter en ny film til aftenkaffen/weekenden end tidligere. Da prisen også meget hurtig falder til 50 – 100 kr. gør også sit til, at man tage chancen med en film fra andre himmelstrøg end kendte. Man kan både finde en masse skidt, men så sandelig også en masse små perler, som man husker længe fremover.

Jeg vil her kigge nærmere på en af disse film - The Stratosphere Girl, der ikke har nogen herhjemme kendte ansigter, hverken foran eller bag kameraet.

Fantasi bliver til virkelighed

Angela er en ung belgisk pige på 18 år, som bor alene sammen med sin mor og er lige blevet færdig med skolen. Hun har ikke mange venner, så i sin fritid begraver hun sig i sin store passion – Manga. Nej, hun sidder ikke bare og læser på sit værelse, den ene eftermiddag efter den anden væk, hun er nemlig meget kreativ og elsker at sidde og tegne og male og drømme sig lidt væk fra hendes indtil nu kedelige liv.

Til afslutningsfesten møder hun DJ’en Yamamoto, som fortæller at han egentlig kommer fra Tokyo. Han fortæller bl.a. også om en svensk pige han en gang mødte en svensk pige, som arbejdede værtinde på en af de mange klubber, hvor japanske mænd hænger ud efter deres lange arbejdsdage, med sang, dans og andre aktiviteter, som de naturligvis betaler disse værtinder for at deltage i. Dette sætter naturligvis en masse tanker i gang hos en dagdrømmer som Angela, men hun holder lidt igen, da hun i første omgang føler der er lidt luder over det, men det forsikre Yamamoto hende dog, at det ikke er tilfældet.

I mørk aften drager hun derfor, uden at sige det til nogen, og med adressen på den svenske veninde af sted på eventyr til Tokyo for at måske blive en del af den virkelighed som bliver skildret i en af mange historier, som har inspireret hende igennem mangabøgerne.

Hun finder meget hurtigt den svenske pige og flytter ind hos hende, men det er ikke helt uden problemer for de er kun dem i lejligheden, men også andre piger fra andre lande, der også arbejder som værtinder.

Det bliver en brat opvågning til virkeligheden og et møde med et samfund, kultur, mennesker og en storby på godt og ondt, som er langt fra det hun først hun havde forestillet sig, eller er det ??? – Et andet er, at knap er hun faldet til, før hun bliver draget ind i en anden ung værtindes mystiske forsvinden og mulige død og nu er det måske ikke ligeså sjovt længere at tjene gode penge på karaoke-sang og hyggesnak med fulde halvgamle singlemænd.

Mere skal ikke afsløres her, for resten af eventyret/historien skal selv have love til at folde sig ud på din skærm derhjemme, i sit eget tempo og egen stil.

En sanselig rejse

Dette er en film, som virkelig giver sig rigtig god tid til at fortælle sin historie, uden den alligevel går hen og bliver for lang, den varer nemlig kun godt 82 minutter. Det er en film på mange måder minder om Coppolas ”Lost in Translation” og flere af billederne virker også som de er hugget herfra, men så blander instruktøren M. X. Oberg håndtegnede billeder og specielle kamerature. Læg dertil en meget specielt lyddesign, så har du lige pludselig en film, som har skabt sig sit eget univers et sted mellem fantasi og virkelighed. Er du en ung pige på Angelas alder og giver lidt lods, kan du meget vel blive suget ind i denne film og være en stor oplevelse, mens vi ældre nok hurtigt regner den ud. Det skal ikke lyde som det er dårligt eller kedeligt for det er det bestemt ikke, men for gamle biografgængere er det hele bare set før.

Kult eller Klassiker

Hvad som gør at en film bliver en succes eller ej kan hverken os som anmeldere eller dem, som står bag filmen vide på forhånd, derfor er det vigtig at man som filmskaber tør tage chancer og lave film fra hjerte mere end fra hovedet. Dette gør at man lave små perler som flytter noget hos dem som ser dem. Jeg tror The Stratosphere Girl nok skal finde sin skare af fans rundt omkring efterhånden som den bliver vist og set. Nok mest hos det yngre publikum, selvom den naturligvis er for de yngste seere, der nok vil finde den enten for uhyggelig eller for kedelig og slukke inden den er kommet i gang.

Det var lidt om filmen, så her kommer lidt om dvd’en i øvrigt.

Ekstra Materiale

Her snydes vi igen for baggrundsviden eller lidt tanker fra instruktøren eller filmens medvirkende. Det eneste vi får er filmens trailer og et par tekst biografier. Men hellere det en omgang rygklapperi, som vi typisk ser på billige udgivelser.

Video

Billedet præsenteres i Anamorphic Widescreen 1.85:1 Billedet er pænt og roligt og yder bestemt retfærdighed til alle de mange forskellige stemninger som instruktøren Matthias X. Oberg ønsker at skabe. Selv de mørkeste scener står med flotte farver og god kontrast. Der er således ingen større spor af komprimeringsfejl eller andre digitale artefakter.

Audio

Lyden er virkelig flot og det er lidt svært at tro, der kun er tale om Dolby Digital 5.1 og ikke DTS for lyden er både flot mixet og fyldt med detaljer og dynamik. Lyden rå, meget stemningsfyldt og med til at skabe den utrygge stemning i filmen. Man kan mærke, at der er gjort ekstra meget ud af påføre seeren en stemning og ikke at ødelægge den, ved at påføre lydsporet typiske rocksange, som vi ellers er blevet vant til i ungdomsfilm i dag.

Konklusion

Som sagt tidligere er det skønt at se smalle film på hylderne i stedet for kun salgssikre titler hvilket gør det lidt mere spændende at gå på indkøb.

Selvom om jeg nok alders mæssigt ikke lige er i filmens målgruppe vil jeg godt anbefale den til det yngre publikum, man skal nok være 20+, for det er en god film til den kommende påskeferie. Den er sjov, alvorlig, spændende og har mere at byde på og snakke om efter filmen end de fleste film, som er lavet til denne aldersgruppe. Den giver sig god tid til at fortælle sin historie og om de personer og konflikterne omkring dem, uden at den dog bliver langtrukken og kedelig, for den er båret af et troværdigt sprog og personer vi "kender", men også personer vi bestemt ikke har lyst til at kende eller møde.

Der er masser af både nye og gamle perler derude, så gå på jagt i din lokale filmbutik det kunne jo være at du faldt over nogle du kunne være med til at give kultstatus eller give dig en helt særlig oplevelse enten alene, eller sammen med en eller flere du holder af.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: PAN Vision.

Titel: Stratosphere Girl
Original Titel: Stratosphere Girl