Stuart Little 2

3. oktober 2002 af Gert Sørensen

Stuart Little 2 billede

Stuart Little 2 er en klar sejer for den CGI animerede lille mus. Flot animeret familie film.

Stuart Little 2 er en rigtig lækker børnefilm. Musen Stuart er rigtigt godt animeret, man kan se hver eneste hår på hans lille hoved, også alle de andre animationer er også rigtigt flotte. Musen Stuart ligner flere steder en rigtigt mus. Det syntes jeg er rigtigt godt gået. Margalo og Falcon, der begge er fugle, er også flotte. De er ikke så realistiske som Stuart men det var vist heller ikke meningen.
Stuart Little 2 har alle de kendte figurere fra etteren. Der har ikke været nogen udskiftning. Det er rigtigt lækkert at se at de samme skuespillere har haft det så sjovt på etteren at de valgte at lave toeren. Det er ikke så meget skuespilleren man læggermærke til, hvilket er fint nok for de har ikke fået nok at arbejde med. Deres dialoger er tynde og de virker ikke som normale forældre, men på den anden side hvem ville adoptere en mus. Ikke mine forældre.

Familiens kat, Snebold, er også utrolig. Det er en rigtig kat man har fået til at spille sammen med den computer animerede mus. Det syntes jeg er fantastisk godt lavet. Den kat ser 100% ud som om den kan tale. På intet sted kan man se at dens mund bevægelser er animerede.

Samspillet mellem mennesker og animationer er virkeligt godt lavet. Det er ikke til at se overgangen mellem den rigtige verden og computer verdenen. Skuespillerne gør det også godt i deres dele scener med Stuart og Margalo. De oprører sig som om der virkelig er en talende mus i deres familie. Når man ser en film som Stuart Little 2 leder det helt automatisk tankerne hen på film som Robert Stevensons Mary Poppins fra 1964 og Bedknobs and Broomsticks fra 1971. Det er helt fantastisk at se hvor langt man er kommet i de mellem liggende år. Stuart Little 2 prøver lidt at fange samme ånd, og det syntes jeg virker rigtigt godt. Den er ikke for skræmmende og ikke på noget tidspunkt kedelig, Rob Minkoff har vist at han virkeligt kan sit kram. Men har også børne hits som Skat, børnene er skrumpet, Stuart Little, Løvernes Konge og Mester detektiven Basil mus.

De danske stemmer i filmen er virkelig gode. Det er selfølgelig svært at lave danske stemmer på amerikanske skuespiller, men på de animered personer er det rigtigt godt lavet. Amin Jensen er hele 3 stemmer i filmen, i kunne jo prøve om i kan genkende ham. jeg fangede kun den ene.

Historien i filmen bliver på intet tidspunkt kedelig, der sker altid et eller andet underholdende. Man har ikke trukket filmen ud længere end den kan holde, og med 78 min er det ikke den længste film i verdenen. Men heller en korter film med action, end en langtrukken affære hvor man føler at halvdelen af filmen skulle have været klippet ud. Der igen viser Minkoff sin styrke, han ved godt at man skal holde ungernes opmærksomhed. Selve historien om en mus der flytter ind hos nogle mennesker er rigtig sød, men Stuart Little 2 er ikke en genfortælling af etteren. Den udbygger hans univers og viser hvordan hans hverdag er blevet. Det er rart at man har valgt ikke at koge mere suppe på den første film.

Stuart Little 2 er en hver animators drøm. Den er utroligt godt lavet, og et kik værd for børn i alle aldre.

Titel: Stuart Little 2
Original Titel: Stuart Little 2