Streaming anmeldelse

Succession - Sæson 3 (HBO Nordic)

4. oktober 2021 af Nikolaj Sonqvist

6 stjerner Skriv en kommentar

Succession - Sæson 3 (HBO Nordic) billede

“You’ll say anything to get fucked on a date”

“It’s war, so fuck off”
Efter min mening er Succession en af nyere tids bedste tv-serier. Når vi taler dramaserier burde, der i hvert fald ikke være tvivl om, at Succession ligger i den absolutte top. Serien er en form for moderne Dallas i undergenren familie-magtkampsdrama, som er centreret omkring det familieejede globale medie- og underholdningskonglomerat Waystar RoyCo med familiefaderen og mogulen Logan Roy som højst intimiderende og kontante CEO.

Hvem vil vinde tronen som den næste arving?
Hvor de første to sæsoner fokuserede på, hvem som skulle overtage familieimperiet efter Logan, så forsætter sæson 3 selvfølgelig spørgsmålet, men samtidigt er familien nu delt i to med den rebelske søn Kendall på den ene side, og Logan og søskendeflokken på den anden.

Når man kender Succession kommer det hurtigt til at virke som en ulige kamp med den tidligere stofmisbruger Kendall overfor den dominerende og altoverskyggende demagog Logan, familieimperiet og millionerne. Det er Davids kamp mod Goliat.

Kendall fucked his family
Sæson 3 starter med at far Logan er vred. Meget vred. Kendall har formodentlig lige brændt sin sidste bro til sin far, så nu går Kendall efter at bringe sin far helt ned i sølet og forhåbentligt kunne overtage hele hans forretningsimperium, som kirsebærret på toppen. Men det vil hurtigt vise sig, at det kræver mere end et enkelt es i ærmet for sønnike Kendall for at kunne modsætte sig resten af familien Roy og vælte korthuset.

Sæson 2 sluttede af med at Kendall modsatte sig sin far Logan og ikke tage faldet for Cruises-skandalen, men i stedet gå imod virksomheden og afsløre at Logan var bevidst om hele skandalen. Tilmed fortalte Kendal at han var i besiddelse af Cruises-dokumenterne, som indeholder information om Waystar RoyCos massive tildækning af forbrydelser begået på virksomhedens krydstogter, herunder seksuelle overgreb og potentielle drab. Spørgsmålet er nu om Kendalls es i ærmet er stærkt nok?

Humor, galskab, drama og nådesløse replikker
Succession bliver, udover den stramme historiefortælling, holdt oppe af de sublime skuespillerpræstationer båret igennem det stærkt velskrevet karaktergalleri og nogle replikker og one-liners, som både rammer dig i mellemgulvet med et venstre hook og samtidigt er nogle man får lyst til citerer i mange år frem.

Men det er også de mange detaljer, som man som publikum skal holde øje med for de bliver ikke nødvendigvis kommenteret ret meget af karaktererne. Shiv besøger Kendall hjemme hos ham, og de ved begge, hvad hinandens skjulte agenda er. Kendall skriver noget på en et stykke papir, ligger det i en brun kuvert og beder sin assistent at ligge det på et bord i nærheden af Shiv. Få sekunder senere mens ingen holder øje, kigger Shiv i kuverten i den tro, at det kan være de hemmelige Cruise-dokumenter. Kameraret fokuserer på papiret, som skriver “fuck you :-)“. Et andet eksempel er da far Logan ringer til sin datter Shiv og da hun kigger på sin telefon, har den et billede af Saddam Hussein.

“There are no fine wines in prison”
Succession handler i bund og grund om en familie, som skrupelløst diskuterer, økonomi og politik, men mest af røvrender alt og alle for egen vinding. Der er ingen over familien. Man får et lille rygklap, hvis man gør noget godt, men kan sagtens forvente at blive forrådt i næste øjeblik. Serien er samtidigt de enkelte karakterers egne kampe, som gør serien til den perfekte dramaserie. Der er altid noget i spil for dem alle.

Udover Logan og hans forkælede unger Kendall, Shiv, Roman og Connor, følger vi også Gregg og Tom. Gregg er den her alletiders fyr, som repræsenterer normaliteten. Han er fanget i en familie af galskab og ego-mania og vil gerne være alles gode ven, men bliver konstant en fange for sin egen blødsødenhed. Da hans far Ewan fortæller ham, at han vil donere hele sin formue til Greenpeace i stedet for at give den til Gregg, ringer Gregg til sin advokat for at høre om man kan sagsøge en mand, man holder af på en forstående og venlig måde. Det ender så ud i at Gregg sagsøger Greenpeace i stedet til stor respekt for Shiv mands Tom.

Tom tilbyder Logan at tage faldet for familien og gå i fængsel, men denne potentielle fængselsdom hænger over hovedet på ham, som en løs hammer, der kan falde, når som helst. Tom begynder at researche hvilke fængsler er bedst at blive indespærret i, men han må sande at der nok ikke er nogen fine vine eller et godt stykke kød på disse matrikler.

Succession Succes
Sæson 3 af Succession har endnu engang masser af humor, backstapping, familiemagtkampe, løgn, bedrageri, troskab og skældsord. Den fortsætter de første to glimrende sæsoners høje standard både på fortæller- og karakterniveau. Der er langt tid til december og til de sidste to afsnit af sæson 3, som jeg ikke har måttet se. Men en ting er sikkert, Succession er stadig en succes!

Titel: Succession - Sæson 3
Original Titel: Succession - Season 3
Premieredato: 4. oktober 2021
Instruktør: Creator Jesse Armstrong
Skuespillere: Brian Cox, Jeremy Strong, Kieran Culkin, Sarah Snook, Matthew Macfadyen, Nicholas Braun, Alan Ruck, Hiam Abbass, Peter Friedman, Natalie Gold, Rob Yang, Dagmara Domińczyk, Arian Moayed, J, Smith-Cameron
Spilletid: 0 min.
Selskab: HBO, 2021
Genre: Drama , Humor