Svampebob Firkant - The Movie

19. september 2005 af Helle Perrier

6 stjerner Skriv en kommentar

Svampebob Firkant - The Movie billede

Fantastisk tegnefilm uden de store computerskabte effekter, men med hjerte, sjæl og humor.

Folk med børn eller barnlige sjæle, der holder af at se tegnefilm, kender udmærket Svampebob Firkant. For dem, der er lidt i mørket, og måske bare synes det er et mærkeligt navn, ja, så kommer forklaringen her: Svamebob Firkant er en svamp. Der er firkantet. Han bor i en ananas nede i havet i det lille samfund ”Bikini Bottom”. Hans har en snegl som kæledyr. Det er såmænd simpelt nok.

Hvad der ikke er simpelt derimod, er Svampebob Firkants liv, for han kommer nemlig ud for en masse problemer i sin filmdebut. Svampebob Firkant arbejder for hr. Krabbe, der netop har bygget sin restaurant nummer to. Svampebob Firkant forventer at blive forfremmet til manager, men må se sig forbigået. Den onde Plankton, der drømmer om at stjæle opskriften på krabbeburgere fra hr. Krabbe, iværksætter samtidig en ondsindet plan; Han stjæler Kong Neptuns krone, og giver hr. Krabbe skylden. Nu er det så op til Svampebob Firkant at redde ”Bikini Bottom” og sin chef fra Plankton, der planlægger at herske over alle indbyggere, når først han har fået opskriften. Kronen befinder sig i Shell City, hvorfra ingen nogensinde er vendt tilbage levende. Sammen med sin bedste ven Søstjernen begiver Svampebob Firkant sig af sted på den livsfarlige rejse, for at redde at det de kender og holder af.

Kort sagt, så er Svmapebob Firkant - The Movie en af de mest tåbelige, skøre og skægge tegnefilm på markedet. Der bliver ikke solgt ud, men man har bevaret det udseende og den humor, der kendes fra afsnittene i tv. Stilen bliver holdt hele vejen igennem, og det er en fornøjelse at se, noget der på en eller anden måde virker ægte, i forhold til nutidens computergenererede tegnefilm, og Disney’s der har lukket deres produktion af 2D tegnefilm. Filmen har både falde-på-halen humor og sproglige finurligheder, der gør at også voksne vil nyde at se filmen sammen med deres børn.
Selv om Svampebob Firkant på overfladen er meget barnlig, er der alligevel mere at komme efter end bare hygge og leg. Undeholdningen foregår på flere absurde planer, og det bevirker, at den kan ses mange gange. Da den i sin tid gik i biografen var det med engelske stemmer, hvilket jo må siges at være en fejl, da den ud over en snæver voksen fanskare har de mindre børn som publikum. Nu er der heldigvis kommet nogle fremragende danske stemmer på, så der ikke længere er nogen undskyldning for ikke at se den med ungerne.
Vi forskånes for sukkersøde moraler, og der er et minimum af sange. Samtidig er filmen af og til både rå og alvorlig, hvilket kun er yderst forfriskende. Svampebob Firkant er en herlig figur og filmen er et lille mesterværk, der fortjener at blive set igen og igen og igen.
Nå ja, og så er David Hasselhoff også med - så bliver det vist ikke bedre!

Udgivelsen indeholder massevis af ekstramateriale: Der er både historien bag Svampebob Firkant, en animeret kortfilm, en dokumentar og meget mere.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.