Svampebob Squarepants

10. juni 2005 af Henrik Østergaard

Svampebob Squarepants billede

Kultsuccesen fra TV går nu til filmen med en charmerende lille sag, der trods et ualmindelig spinkelt plot, udmærker sig ved sin ubønhørlige barnlighed.

Svampebob Squarepants er blevet en kultsucces i USA siden premieren på TV i 1999, og får nu premiere i Danmark efter lang tids ventetid med sin egen spillefilm, hvor det skæve, humoristiske og ofte gakket absurde univers i Bikini Bottom folder sig ud i alle undervandsverdenens spraglede farver. Skaber, instruktør og manuskriptforfatter Stephen Hillenburg har fået alle sine faste stjerner med fra tv-serien, og krydret det med stemmer af blandt andet stjerner som Alec Baldwin, Scarlett Johansson og David Hasselhoff.

Som i tv-serien befinder vi os i Bikini Bottom. Det lille samfund under havoverfladen, der har ikke så få ligheder med vores. Her er der som så ofte før gået panik i dén imellem søskaller og sandkorn. Kong Neptuns krone er nemlig blevet stjålet (og afslører dermed hans stærkt vigende hårlinje). Hr. Krabbe bliver mistænkt for forbrydelsen, men heldigvis melder den evigt optimistiske burgervender Svampebob (månedens medarbejder hos Krusty Krabs flere gange, end han kan tælle) og hans ven, søstjernen Patrick, sig til at drage til Shell City for at finde kronen og bevise hans uskyld.

Det bliver ikke nogen ufarlig mission for den ellers så kække Svampebob. Den barnlige helt og hans trofaste ven oplever sammen deres korte livs største eventyr i kamp med bøller, en lejemorder og en afgrund fuld af monstre, som de kan bekæmpe ved hjælp at deres mod, rene hjerter, usandsynligt held – og David Hasselhoff (i en sjov selv-ironisk rolle som sig selv).

Personligt er jeg ikke den store fan af den primitive tegneserie på blandt andet MTV og Nickelodeon om den lille firkantede svamp, men blev glædeligt overrasket, da jeg med det øvrige anmelderkorps havde overværet denne herlige, lille, charmerende sag på 90 minutter. For man skal være en ualmindelig tilknappet gnavpot for at man ikke trækker bare en smule på smilebåndet af Svampebobs og hans ven søstjernen Patricks gakkede og befriende barnlige løjer. For det er lige præcis hvad filmen er – befriende barnlig – og hvis man ikke kan klare det, må man hellere holde sig langt væk. For dem, der derimod stadig er i behold af en uhørlig barnlig, plat humor vil more sig kosteligt i selskab med Spongebob og vennerne – og ikke mindst fjenderne, i form af forsmåede og nederdrægtige Plankton og hans håndlanger Dennis, der er så meget mere en ”menace” end hans navnebror, med stemme af ingen andre Alec Baldwin.

Den befriende barnlighed, der overalt driver ud af det overgearede manus og de ustyrlige karakterer grænsende til det maniske, og er dog også det eneste, der er at komme efter. Nøjagtig som i tv-serien kan historien trods al den megen virak ikke skjule sit spinkle plot, og dette er med til at gøre Spongebob Squarepants til en tegnefilm på det jævne.

Titel: Svampebob Squarepants
Original Titel: The Spongebob Squarepants Movie
Premieredato: 10. juni 2005