Tandlægen

31. juli 2012 af Daniel Pilgaard

Tandlægen billede

Er din mand tandlæge? Så skal du nok ikke være ham utro….

Det første der slår én, når man ser horrorfilmen ’The Dentist’ er, at filmen ikke ligner en fra 1996. Farverne, stilen, ja, selv skuespillerne, får filmen til at minde om noget der burde være mindst 10 år ældre. Her er vitterligt tale om en film, som lever op til begrebet low budget. Det hele starter med den ultimative kliche: utroskab!

Tandlægen Alan Feinstone har bryllupsdag med sin unge smukke kone, der tydeligvis kun har giftet sig med den succesfulde tandlæge for pengenes skyld. Bryllupsdagen starter med Feinstone mistænker konen for at lægge i med poolrenseren, og mistanken holder vand opdager tandlægen samme morgen. Ja, faktisk opdager han ret hurtigt at den knap så charmerende poolrenser faktisk synes at ordne hele Beverly Hills-kvarterets damer!

Tandlægen reagerer med en vrede så voldsom, at det fører til hallucinationer på arbejdet. En ung popstjerne bliver første offer, hvor der skrues ekstra op for lattergassen, imens den nu psykotiske tandlæge forsøger at voldtage hende. Klinikassistenterne aner uråd, noget er ravende galt med den ellers altid charmerende tandlæge. Deres tur kommer dog først senere.

Feinstein inviterer konen op på klinikken, for at de kan holde bryllupsdagen i hans nye smarte arbejdslokaler. Hun indvilger, og det skulle hun nok ikke have gjort! Her går filmen for alvor i gang med at byde på et sandt operationshelvede, man næppe skal overværer hvis man lider af fobi for mænd i kitler med tandbor i hånden.

I sin nærmest skizofrene sindstilstand fjerner den kære tandlæge tungen på konen, inde han langsomt borer alle hendes tænder sønder og sammen. Så kan hun jo lære det! Tidligere i filmen har Feinstone skudt en hund, hvor det helt store politihold af mystiske årsager sætter alt ind på at fange hundemordere. Meget logisk. Politiet finder senere den massakrerede kone, og en poolrenser, der på det her tidspunkt, heller ikke har det så godt mere, og så starter menneskejagten ellers på tandlægen.

Ideen bag filmen er såmænd meget god. Angiveligt er den inspireret af virkelig hændelser, men der hersker nu lidt tvivl om hvilke. Bag på coveret angives det, at filmen er baseret på morderen og tandlægen Glennon Engleman, hvilket dog ikke er tilfældet. Engleman var ganske rigtigt tandlæge, men var ikke en sindssyg seriemorder, har bijobbede blot som lejemorder ved siden af sin tandlægepraksis. På Wikipedia fremgår det at historien er baseret på seriemorderen og tandlægen Nick Rex, men denne morder er desværre fuldstændig umulig at finde information om.

Nok om det dog, for hvad får man så ud af at se ’The Dentist’? Umiddelbart intet specielt. Uhyggelig er den ikke, og er da heller ikke sådan ment. Effekterne er acceptable, men igen, budgettet har næppe været til mere end de små splatterscener vi ser. I sidste ende gør det ’The Dentist’ til en ret tam oplevelse, der i virkeligheden burde genindspilles og skrives om. ’The Dentist 2’, som vi anmeldte her for kort tid siden her, fik heller ikke den bedste kritik, fordi her virkelig er tale om b-film, der ikke klarer distancen af at kunne underholde nok i 90 minutter.

Manuskriptforfatteren Dennis Paoli, skrev også den berygtede og berømte ’Re-Animator’, som jo er i en helt anden stil, for ikke at sige fantastisk. Brian Yusza som har lavet de to film om tandlægen, stod da også bag de efterfølgende fortsættelser til ’Re-Animator’, hvor han som instruktør viste langt bedre format. Som før nævnt ville et remake af denne historie om vores kære tandlæge være på sin plads, for ideen falder for meget til jorden i den her skrabede udgave.

Af ekstra materiale er der blot et par trailers

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment

Titel: Tandlægen