England, 1921. Rædslerne fra 1. Verdenskrig hjemsøger mange af de overlevende britiske unge mænd. Den Spanske Syge hærger Europa, som pesten gjorde det i Middelalderen. Robert Mallory (Dominic West) er stadig traumatiseret efter den store krig, og arbejder nu på en kostskole for hjemløse børn. En dreng er uforklarligt fundet myrdet, og rygtet om, at et genfærd står bag forbrydelsen, har skræmt kostskolens elever fra vid og sans. Mallory henter Florence Cathcart (Rebecca Hall) til skolen.
Den unge Florence er ekspert i at afsløre uforklarlige fænomener, der ofte viser sig at være enten overtroisk nonsens eller plattenslageri. Alt tyder da også på, at det er drengestreger, som i virkeligheden huserer på skolen. Lige indtil Florence selv støder ind i mystiske syner, der ikke kan forklares ud fra hendes videnskabelige metoder.
Intet synes at være som det ser ud til. Mallory skjuler noget, kostskolens underlige opsynsmand skjuler noget. Selv kostskolens historie skjuler noget. Eller er det i virkeligheden Florence selv der skjuler noget?
Det er efterhånden en velkendt historie, der bliver fortalt i den britiske ’The Awakening’. Fra klassikeren ’Ondskabens Hotel’ til den spanske ’Børnehjemmet’ og den nyere britiske ’Kvinden i Sort’, kender vi konceptet. Handlingen om en større bygning der er hjemsøgt og isoleret langt væk fra resten af samfundet. Her hvor vi følger filmens få hovedpersoner i kampen om at komme til bunds i mysteriet, om de uforklarlige og uhyggelige hændelser. Så hverken handlingen eller chokeffekterne er specielt originale i ’The Awakening’. Der trækkes på alle klicheerne. Lige fra døre der lukker af sig selv, til personer der pludselig dukker op i spejlet bag hovedpersonen.
Den type fortælling og type effekter har det dog netop med at virke, og få det til at løbe koldt ned af ryggen på publikum. ’The Awakening’ er ingen undtagelsen. Filmen leverer de gys og chok den skal, og de virker undervejs, til trods for en hel del ulogiske handlingstråde. Det ulogiske kan man acceptere, hvilket man bare ikke kan med filmens klimaks.
Det ellers spændende plot, bliver udløst i en skuffende afsløring, hvor al uhyggen fiser ud som luften i en ballon. Ærgerligt, for visuelt er det en gennemført flot film, med troværdige og uhyggelige effekter. Specielt god er Dominic West i rollen som den krigstraumatiserede Mallory. Dominic West som de fleste nok husker for sin hovedrolle i HBO-serien ’The Wire’, hvor han gav den fuld skrue som den fordrukne irske charmetrold McNulty.
Instruktøren hedder Nick Murphy og har delvist også skrevet manuskriptet. Det er Murphys debut som filminstruktør, og det slipper han såmænd ret godt fra, også selv om historien halter gevaldigt i enden.
Der er intet ekstra materiale til udgivelsen, som venligst er stillet til rådighed af Nordisk Film